Pages

Friday 12 May 2017

PAS bersendirian : “Kami dengar dan kami patuh”


PAS akan dilihat berjiwa besar andai sanggup bersama Pakatan Harapan”,

“Demi Melayu dan Islam serta kepentingan survival PAS sendiri, persandingan antara PAS-UMNO perlu disegerakan. Sebaiknya PAS-UMNO bertanding guna satu logo dalam PRU akan datang”

“PAS takkan menang PRU jika bergerak  bersendirian. Pimpinannya bodoh tak bijak berpolitik, pengikutnya pula bengap kerana mengikut membabi buta. ”

Ini adalah sebahagian dari komentar dan ‘luahan hati’ masyarakat terhadap PAS. Ada yang berharap PAS menyertai PH. Ada yang berharap PAS bersama UMNO dan BN.  Namun, PAS tetap memilih untuk bersendirian bersama parti-parti kecil dan baru dalam Gagasan Sejahtera.  Disebabkan itu, ada pihak yang mengganggp PAS bersama pimpinan dan pengikutnya dianggap “tidak bijak”, “jumud”, “berotak sempit” dan sebagainya.

Sejujurnya, saya antara orang yang berpendapat tindakan PAS bergerak bersendirian adalah sesuatu yang ‘tidak masuk akal’ dari perspektif “hikmah” (saya bakal ulas kemudian). Dalam masa yang sama, saya masih memilih untuk “kami dengar dan kami patuh” bersama PAS kerana saya meninjaunya dari perspektif “sebab” (saya bakal ulas kemudian).

Penulisan ini saya susun untuk menghuraikan mentaliti (sistem berfikir) “kami dengar dan kami patuh” .

Susunannya pula menggunakan kaedah  “setakat terlintas di kepala” dan “tulis setakat larat”. Oleh itu, jika anda tidak dapat membaca sampai habis berdasarkan kaedah “baca setakat larat”, maka saya tidak akan berkecil hati.

Tujuannya bukanlah hendak mengajak masyarakat di luar sana bersetuju dengan saya. Saya cuma hendak mengajak masyarakat FAHAMI APA YANG MEREKA TIDAK BERSETUJU. Itu pun bagi mereka yang MAHU memahami.


……………………………………….

Antara “sebab” dan “hikmah”

Orang Islam tidak memakan babi.  Sebabnya adalah kerana Allah telah mengharamkannya. Apa yang Allah haramkan, pasti ada keburukannya samada kita sedar atau tidak. Apa yang diperintahkan, pasti ada kebaikan samada kita sedar atau tidak. Ini asas iman kepada Allah. Beriman kepada Allah bermakna kita percaya bahawa Allah merupakan ‘pakar’ yang patut kita patuhi apa sahaja yang diperintahkanNya samada ada akal kita setuju atau tidak.  

Kita boleh mencari hikmah yang membawa kepada pengharaman tersebut. Melalui perkembangan ilmu sains hari ini, kita dapat tahu rupa-rupanya dalam babi ada kuman yang ‘degil’ yang buruk untuk kesihatan badan. Kuman ini tidak boleh mati walaupun dimasak dengan suhu yang tinggi. Tetapi, itu hanya sekadar hikmah yang dicari oleh manusia. Samada ia betul atau tidak, masih boleh diperdebatkan. 

Kita masih boleh persoal, “jika kuman degil itu buruk untuk kesihatan, kenapa masyarakat Jepun dan Cina yang makan babi purata jangka hayatnya lebih panjang dari orang Melayu Islam?

Dan soal-jawab itu akan berterusan….

Apapun, itu bukan SEBAB sebenar umat Islam tidak makan babi. Sebab sebenarnya ialah babi telah diharamkan oleh Allah untuk dimakan. Oleh itu, jika suatu hari nanti ditemui teknologi yang dapat membiakkan babi yang bebas dari kuman ‘degil’ tersebut, kita umat Islam masih tetap tidak akan makan babi.

Kita tidak makan babi SEBAB  itu perintah Allah. Kita hanya perlu beriman dengan perintah itu walaupun kita tidak pasti (atau sekadar meneka) HIKMAH ia diharamkan.

Begitulah juga dalam hal tahaluf siyasi ini. Orang PAS tidak dapat meneruskan tahaluf siyasi dengan DAP dan PKR  atas SEBAB itu perintah Allah.  Atas SEBAB  itulah kami berkata, “kami dengar dan kami taat”.

Izinkan saya memberi penjelasan lanjut:

………………………..

Pendapat sendiri vs pendapat kolektif

Secara umumnya, saya tidaklah berminat sangat (atau buat-buat tak minat) untuk ambil tahu samada PAS mahu bersama PH atau bersama UMNO-BN, atau mahu bersendirian. Bagi saya ini hal ‘strategi politik’. Dalam masa yang sama, ia melibatkan hukum. Tahaluf siyasi bersifat “harus bersyarat”. Jika dipenuhi syarat tertentu, hukumnya harus. Jika syarat dilanggar, ia menjadi haram. Saya pula tidak tidak pandai strategi politik, dan tidak pandai soal hukum-hakam. Kedua-dua bidang ini bukan ‘kepakaran’ saya. Sementara itu dalam PAS sudah ada ‘team’ yang pakar dalam hal strategi politik dan hukum hakamnya.  PAS mempunyai Presiden yang pakar dalam hal agama dan gerak kerja politik (siasah syariah), dikawal pula oleh kumpulan pakar dari ahli majlis syura, dihimpunkan pula ribuan ustaz yang berlatarbelakangkan pengajian Islam melalui Dewan Ulama, dibantu pula para penganilisis dan penyelidik dikalangan teknokrat dan profesional. Mereka ini semua bukan sekadar ‘penganalisa dari bilik sempit berhawa dingin’, sebaliknya terjun sendiri ke medan amal.

Semua ini sudah cukup membuatkan saya ‘selesa’ untuk tidak perlu lagi saya membazirkan ‘sel otak’ saya untuk masuk campur dalam hal strategi politik yang melibatkan hukum hakam sebegini.  Ada banyak lagi gerakkerja dalam ‘circle of infuence’ saya sebagai ‘ahli biasa PAS’ yang perlu diperah otak dan tindakan lanjut.

Namun, ini bukanlah bermakna saya tidak ada pandangan tersendiri. Bak kata orang putih,

“Opinions are like assholes, everyone has one.”

Memanglah ada masanya (malah selalu) saya dapati pandangan saya amat berbeza dengan tindakan yang diambil oleh para pimpinan. Memanglah ada masanya saya tidak dapat faham logik dan rasional disebalik keputusan yang dibuat oleh seseorang pemimpin. Namun, bagaimana mungkin saya boleh yakin dengan pandangan saya sendiri jika hendak dibandingkan pandangan yang dihimpunkan secara kolektif?  Memanglah mereka juga ada kebarangkalian buat silap, tetapi apa pula kebarangkalian pandangan peribadi saya sendiri itu betul?

Apatah lagi dalam Islam adanya konsep taat dan wala’. Taat dan wala’ (dalam konteks entri ini) bermakna kita tinggalkan pendapat peribadi untuk diserahkan kepada keputusan yang dihimpunkan secara kolektif. Ini bermakna kita telah menghormati limit atau batas kemampuan akal kita sendiri. Ini bermakna kita berlaku adil dengan meletakkan kemampuan akal pada hadnya dan menyerahkan sesuatu urusan kepada yang ahli. Orang yang bijak adalah orang yang mengetahui batas kebijaksanaannya. Orang yang ‘pakar’ amat memahami ia memerlukan kepakaran orang lain dalam perkara yang luar bidang kepakarannya. Tidak ada manusia yang pakar semua bidang.  Manakala orang yang ‘terlajak pakar’ (bodoh) pula ‘kepakaran’nya bersifat infiniti.

Memang betul, sekali imbas, saya dapati ada beberapa tindakan dan strategi pimpinan yang nampak ‘sangat bodoh’ terutama jika ditinjau dari perspektif “hikmah”. Tetapi, dalam masa yang sama, saya perlu akur bahawa antara sangat bijak (genius) dan terlajak bijak (bodoh) kedua-duanya mempunyai persamaan iaitu “tidak dapat difahami” oleh akal yang biasa-biasa.  Oleh itu, ia mungkin bodoh, dan mungkin juga genius.

Bagi golongan ‘terlajak bijak’ (bodoh) dan tidak menyertai mana-mana organisasi, mereka tidak faham konsep begini. Mereka tidak faham di mana batas akal sendiri, dan tidak faham keperluan taat dan wala’ dalam sesebuah organisasi. Oleh kerana mereka tidak faham, maka diperkecilkannya  golongan taat dan wala’ ini  sebagai  bengap, jumud, dan lain-lain. Mereka menyangka, dengan berpegang pada pendapat sendiri, maka mereka lebih bebas berbanding orang yang terikat dengan pandangan kolektif. Mereka tidak mahu mengiktiraf kepakaran orang lain walaupun dari seorang alim yang disegani masyarakat, yang telah menulis berpuluh kitab, yang mana ilmu dan pandangannya dikutip oleh ulama dari dalam dan luar negara, serta dilantik pula sebagai Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia, dan ijtihadnya disokong secara kolektif!  Sebenarnya mereka tidak sedar yang mereka sedang diperangkap oleh keterbatasan akal sendiri sehingga tidak dapat lagi menerima pandangan lain selain yang serasi dengan selera akal mereka sahaja,.  Itulah jumud yang sejumud-jumudnya. Apakan daya, mereka tidak sedar semua ini.

………………………..
Hanya kita memahami diri kita?

Ada orang yang menjadikan motto “hanya kita memahami diri kita”.

Saya ingin cadangkan motto  yang lebih baik iaitu “hatta kita sendiri tidak memahami diri kita”.

Kita mungkin pernah dengar orang berkata, “aku tak selera nak makan tengahari ini. Tak tahu nak makan apa..”. Tapi orang ini bila dibawa ke restoran tertentu, kita dapat lihat dia lah yang paling berselera mengalahkan kita! Bayangkan… soal selera makan pun kita tidak tahu apa yang ‘tersirat’ di hati kita.

Kalau kita insafi diri kita lemah, banyak tak tahu,  walaupun orang panggil kita ‘otai’ atau penganalisa politik, atau professor yang berpengalaman, maka mudahlah kita menghormati pandangan orang lain terutamanya pandangan itu melibatkan pandangan yang diputuskan secara kolektif.

………………..

 Usaha mencari “jalan yang lurus”.  

PAS meletakkan Al-Quran dan Sunnah sebagai rujukan tertinggi. Untuk memastikan halatuju dan strategi PAS tidak terseleweng dari panduan Al-Quran dan Sunnah, ia dikawal oleh Majlis Syura Ulama. Tidak cukup dengan itu, Dewan Ulama pula diwujudkan. Kemudian dibantu pula oleh golongan teknokrat dan profesional. Sebagai ‘bonus’, PAS menjalinkan ‘networking’ dengan gerakan-gerakan Islam peringkat antarabangsa. Hinggakan presiden PAS sendiri diangkat sebagai Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia. Kesatuan ini ibarat kumpulan “paling pakar dikalangan pakar” yang dihimpunkan dari seluruh pelusuk dunia. Jika kumpulan sebegini pun kita tidak mahu mengiktiraf mereka sebagai pakar, maka kumpulan yang bagaimana lagi?

Jika PAS iaitu majlis syura, Dewan Ulama dan para teknokrat didalamnya semua “termakan dedak” hingga terseleweng dari panduan Al-Quran dan Sunnah, sekurang-kurangnya masih ada lagi ‘talian hayat’ iaitu Kesatuan Ulama Sedunia ini boleh tampil memberi teguran dan peringatan. Malah, antara tujuan penganjuran Ijtima' Antarabangsa adalah untuk tujuan ini. Dengan itu setiap gerakan Islam ini boleh belajar dan saling tegur menegur antara satu sama lain.

(Poster Ijtima Antarabangsa 2015)
Begitulah ‘pulun’nya PAS memastikan gerakannya dapat istiqamah di landasan kebenaran.

Saya ingin bertanya, apakah lagi sistem atau cara yang PAS boleh lakukan untuk memastikan gerakannya betul-betul selari dengan kehendak Allah dan rasul?

Dari pemerhatian saya, PAS telah menggunakan seluruh kapasitinya sebagai sekumpulan manusia biasa (yang pastinya ada buat salah dan silap) untuk memastikan gerakannya terus berada di “jalan yang lurus”.  Setahu saya, tiada parti politik lain di Malaysia ini yang se’pulun’ PAS dalam hal ini.  

Dari sudut ini, ternyata PAS amat jauh ke hadapan berbanding parti poltik lain. Kalau hendak dijadikan perbandingan sekalipun, adalah Parti Amanah Negara yang merupakan serpihan dari PAS.  Golongan pakar (iaitu golongan ulama yang faham strategi politik Islam) yang keluar PAS dan menyertai Parti Amanah Negara saya rasa tidak sampai pun 5%. Paling ramai pun 10%. (Tidak ditemui statistik ‘sahih’ setakat ini). Yang jelas, mereka bukan majoriti. Bagaimana orang seperti saya yang sekadar mahu menghormati batas kemampuan akal sendiri hendak mengikut golongan 5-10% sedangkan 90-95% golongan lagi masih setia bersama PAS?

Jelaslah majoriti ulama atau golongan pakar dalam hal strategi politik berlandaskan petunjuk Al-Quran dan Sunnah berada dalam PAS. Jika dalam keadaan begini pun orang-orang yang beriman kepada petunjuk Al-Quran dan sunnah tidak dapat mencurahkan thiqah, taat dan wala’ kepada PAS serta kepimpinannya (terutamanya dalam konteks strategi poliitik yang dibahaskan dalam entri ini), maka pada kumpulan yang bagaimana lagi? Jika kumpulan begini pun kita tidak mahu iktiraf kepakaran mereka, maka pada kumpulan yang bagaimana lagi?

Golongan “kami dengar dan kami patuh” ini sering dianggap “berotak sempit” atau “bengap”. Bukankah dengan meninggalkan pendapat sendiri yang sempit serta berpegang kepada pendapat yang dihimpunkan secara kolektif serta melibatkan kumpulan pakar bermakna kita sudah keluar dari kesempitan akal sendiri? Oleh itu, orang yang hanya berwala’ kepada akal sendirilah sepatutnya dianggap “berotak sempit”.

…………..

Strategi politik  tidak ada kaitan dengan hukum-hakam?

Ada yang menyanggah dengan berkata, “strategi politik tidak ada kaitan dengan hukum-hakam. Tindakan melibatkan hukum-hakam dalam soal strategi politik adalah tindakan menyalah gunakan agama”.

Entri ini tidaklah beniat untuk ulas hal tersebut. Lagipun saya telah mengulasnya dalam entri-entri terdahulu.

Cuma, nasihat saya, jika anda mahu menyanggahnya, pastikan ‘ijtihad’ anda itu disokong oleh kumpulan pakar (ulama dalam bidang siyasah syariah) yang lebih baik dari sudut kualiti dan kuantiti berbanding PAS. Waktu itu, barulah saya boleh ‘buy-in’ pemikiran anda.  

………………….

Semua orang buat salah

Ada sahabat saya berkata,  “saya sudah tidak berselera lagi bersama PAS kerana hilang respect (hormat) kepada kepimpinannya,

Tambahnya lagi, “respect is earned, not demanded.

Saya jawab, “jika saudara masih tidak dapat menghormati PAS, itu bukan masalah PAS. Itu adalah masalah saudara sendiri.

Seorang pemimpin yang berkualiti hanya akan mendapat penghormatan dari masyarakat yang berkualiti juga. Nabi Noh a.s ditolak oleh kaum baginda sendiri. Baginda hanya mempunyai sekitar 80 orang pengikut setelah 950 tahun berdakwah. Bukanlah kerana Nabi Noh tidak berkualiti, tetapi kaumnya yang bermasalah (tidak cukup kualiti) untuk menghargai dakwah baginda.

Hakikatnya, tidak ada mana-mana pemimpin hebat dalam dunia ini yang dihormati oleh semua orang dalam semua masa. Tun Mahathir, TG Nik Aziz, Barack Obama masing-masing ada pengikut yang menghormati mereka dan ada juga golongan penentang atau pembenci. Hatta Nabi Muhammad s.a.w sendiri masih ada orang yang membenci baginda sehingga hari ini.

PAS dan kepimpinannya dihormati oleh majoriti ulama dari dalam dan luar negara. TGHH sendiri merupakan orang kedua dalam Kesatuan Ulama Sedunia. Dalam keadaan begini pun,  jika kita masih tidak dapat menghormati PAS, itu bukan lagi masalah PAS, tapi kitalah yang bermasalah!  Tongkat yang bengkok tidak akan menghasilkan bayang yang lurus. Orang yang sesat akan menganggap golongan sesat sepertinya sebagai berada di jalan yang lurus. Orang atheist akan mengikut dan menghormati pemimpin yang atheist juga.

Memang tidak dapat dinafikan masih ada kelemahan peribadi pimpinan yang bersifat ‘manusiawi’ di sana sini. Namun, kita bersama PAS bukan kerana menghormati pimpinan tertentu. Kita bersama PAS kerana persamaan halatuju dan kerana ‘pulun’nya PAS memastikan strateginya sentiasa mengikut “jalan yang lurus”. Kelemahan peribadi pimpinan itu ditampung oleh pimpinan dan ahli yang lain. Selagi kesalahan peribadi itu tidak merebak hingga ke tahap terseleweng halatuju dan strategi, maka kita patut bersama mereka.  Jika kesalahan mereka boleh merosakkan halatuju organisasi, kita berpeluang untuk ‘bantu’ mereka dengan menurunkan mereka dari kepimpinan. Dalam PAS kita ada sistem pemilihan dan pengundian dalam muktamar yang membolehkan seseorang pemimpin itu diturunkan (dilepaskan beban kepimpinan) dengan cara yang baik.

Jika kita hendak tunggu semuanya sempurna baru hendak dibantu dan dicurahkan taat dan wala’, percayalah sebenarnya kita sedang menunggu malaikat dari langit untuk pimpin parti politik kita.  Itu adalah mustahil. Malah, jika ada parti politik yang sempurna sekalipun, kita tidak layak bersamanya kerana kita yang banyak buat salah dan silap ini hanya akan mencacatkan kesempurnaan itu. Lagi pun, jika segalanya sudah sempurna, apa lagi gunanya penyertaan, sumbangan dan wala’ dari kita?

…………….

Tentang hikmah

Tidak semua perintah Allah dalam Al-Quran diketahui hikmah atau kebaikannya oleh manusia. Ilmu Allah seluas tujuh lautan, sedangkan ilmu manusia jika dikumpulkan semuanya baru diibaratkan setitis air yang melekat pada jari.

Semasa perang Badar, angkatan muslimin hanya 313 orang tetapi terpaksa mengadap lebih 1,000 orang tentera musyrikin yang lengkap bersenjata. Dari segi logik akal biasa-biasa (tanpa suluhan iman), ia memang tidak masuk akal. Nabi Muhammad sendiri tidak mengetahui bagaimana pasukan tentera baginda yang sedikit dan kekurangan senjata itu bakal menang. Nabi sendiri bimbang sekiranya pasukan tentera ini syahid, akan terhentilah urusan dakwah ini. Satu-satunya ‘jalan keluar’ atau ‘logik’ yang ada adalah “turunnya pertolongan Allah” seperti yang dijanjikan.  

Tidak hairanlah Nabi kita Muhammad s.a.w begitu bersungguh berdoa (diriwayatkan sehingga serban baginda sendiri jatuh dari lilitan di kepala) dengan doa yang berbunyi (yang bermaksud);

“Ya Allah, andainya kelompok hamba-hambaMu ini musnah pada hari ini, maka tiada lagi orang yang akan menyembahMu lagi di muka bumi ini. Ya Allah, tunaikanlah apa yang Engkau telah janjikan kepadaku.”

Begitu juga dalam perang Ahzab. Secara logik akal (tanpa suluhan iman), mana mungkin kumpulan Islam yang bersendirian dapat mengalahkan tentera Ahzab yang bergabung. Namun, akhirnya Allah bantu dengan turunnya angin ribut pada khemah pasukan tentera musuh.

Dalam dakwah Nabi Noh a.s pula, Allah kurniakan kemenangan kepada baginda dengan diturunkan banjir besar hingga mengorbankan kaum baginda yang kufur.

Ada lagi satu contoh yang bagi saya paling ‘win’. Iaitulah kisah Ashabul Ukhdud (penggali parit) yang dikisahkan di dalam Al-Quran. Allah tunjukkan bagaimana pemuda yang beriman akhirnya mati dipanah oleh pemerintah yang zalim. Pemuda ini sendiri yang mengajar raja itu cara membunuhnya iaitu dengan berkata “aku beriman kepada Tuhan pemuda ini” sebaik sahaja anak panah dilepaskan. Rakyat yang menyaksikan pembunuhan itu semuanya menyahut dengan berkata “aku beriman kepda Tuhan Pemuda ini”. Dengan murkanya, pemerintah zalim ini memerintahkan agar digali parit yang berisi api lalu dicampakkan semua rakyatnya yang mengaku beriman.

Dari mata kasar, alangkah sedihnya kesudahan iman!  Di manakah pertolongan Allah!?  Di mana maqasidnya? 

Tambahan pula, Al-Quran  tidak menceritakan bagaimana kesudahan raja yang zalim ini dan bagaimana pula kesudahan orang-orang yang mati dibakar ini.  SEOLAH-OLAH mesej yang hendak disampaikan berbunyi, “kalau semua benda korang nak tahu rasionalnya, sila sediakan pen dan kertas untuk mencatat. Pastikan dakwat pen itu mencukupi iaitu sekurang-kurangnya sebanyak 7 lautan. Oh ya… pastikan juga  umur korang cukup panjang untuk mencatat”.

Banyak lagi contoh lain yang menunjukkan logik akal (tanpa suluhan iman) tidak dapat memahami bagaimana hikmah dari segi “bentuk pertolongan” yang Allah kurniakan kepada orang-orang beriman.  

......................

“Manusia memusuhi apa yang ia tidak faham”.

Manusia ini sangat gelojoh. Apabila dia tidak dapat memahami mentaliti (sistem fikir) orang lain, cepat-cepat dianggapnya sebagai bengap, jumud dan bodoh.

Firman Allah S.W.T (yang bermaksud);

“Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman". Mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh; tetapi mereka tidak tahu.” (Al-Baqarah 2:13)

Mentaliti (sistem fikir) orang-orang beriman amat jauh berbeza dengan orang-orang yang tidak beriman.

Apabila menerima sahaja perintah dari Allah, rasul dan pemimpin yang dilantik dikalangan mereka, maka mereka akan berkata, “kami dengar dan kami taat”.

Tidakkah manusia yang gelojoh ini bimbang seandainya kumpulan yang dituduh “bodoh” itu sebenarnya kumpulan orang-orang beriman?

 .......

Akhir sekali.....

Oleh kerana kaedah penulisan ini adalah “tulis setakat larat”, maka cukuplah saya berhenti di sini. Tahniah jika anda yang jenis “membaca setakat larat” mampu sampai ke tahap ini.

Wallahu’alam. (Akhirnya, Allah jualah yang lebih mengetahui).


Basri DK
12 Mei 2017
16 Syaaban 1438
basridk.blogspot.my


No comments:

Post a Comment