Ada sahabat baik saya
bertanya,
“Yang saya tak faham, kenapa tahaluf siyasi ditamatkan? Masa start
tahaluf siyasi dulu, adakah PAS sangka PKR dan DAP akan terima islam 100%? Saya
tak rasa begitu. Dia akan terima benda yang pada dia acceptable sahaja. Jadi
bila dia tolak hudud, dia masih pada tahap yang sama, terima Islam pada perkara
tertentu sahaja. Macam tu juga UMNO. Bukan 100 % terima Islam.
Tapi PAS bukan NGO yang boleh kata "aku tak peduli sokongan
sesiapa", bahkan PAS adalah entiti politik yang maksud penubuhannya adalah
mendapatkan kuasa dengan undi popular.
Kalau PAS tidak ada tujuan mendapatkan undi popular, maka ianya lebih
make sense. Selagi ada faktor undi popular, selagi itu PAS akan dilihat sebagai
"another political party".
Soalan yang ditanya terlalu
luas skop perbahasannya. Saya pula bukan
orang yang cukup ilmu untuk menjawab. Namun, saya cuba jawab secara ringkas menurut
pemahaman yang terbatas. Tujuannya sekadar untuk meraikan soalan dari sahabat yang
bertanya.
………………..
Sepintas lalu mengenai tahaluf siyasi
Tahaluf siyasi adalah pakatan
politik antara harakah Islam (gerakan Islam) dengan mana-mana pergerakan lain
yang tidak bermatlamatkan Islam di dalam perjuangannya. Dalam konteks hari ini,
tahaluf siyasi yang dimaksudkan juga termasuk kerjasama dengan golongan bukan
Islam untuk mecapai agenda yang sama, atau menghadapi musuh yang sama. Dalam
hubungan PAS dan DAP/PKR, antara agenda yang disepakati bersama adalah seperti
memerangi rasuah dan penyelewengan pemerintah.
Atas agenda inilah tahaluf siyasi dibuat.
Adapun berkaitan ideologi
perjuangan atau hal-hal yang tidak disepakati bersama, tiap-tiap parti politik
berhak memperjuangkannnya secara berasingan. PAS berhak memperjuangkan Negara
Islam, manakala DAP berhak memperjuangkan negara sekular. Konsep yang
digunapakai dalam hal yang tidak disepakati bersama adalah agree to disagree.
Dari
sudut hukum, ulama berbeza pendapat di dalam hal ini. Ada yang mengatakan ianya
haram secara mutlak. Ada yang mengatakan ianya “harus bersyarat”.
Ijtihad yang diambil oleh majlis syura ulama
adalah “harus bersyarat”.
PAS
khasnya Majlis Syura Ulamak (MSU) mengharuskan tahaluf siyasi dengan 6
syarat/prinsip berikut;
1. Tahaluf
mestilah dijadikan wasilah untuk menegakkan Islam, memperkukuhkan kedudukan
umat Islam serta membuka ruang untuk perlaksanaan Islam.
2. Tahaluf
mestilah dipastikan dasar-dasar Islam dapat dipertahankan.
3. Intima’
hendaklah diberikan kepada kepimpinan Parti Islam Se-Malaysia (PAS), bukan
kepada Pakatan Tahaluf.
4. Tahaluf
hendaklah dijadikan ruang dan medan menyampaikan dakwah.
5. Matlamat
kemenangan Islam tidak boleh menghalalkan Tahaluf secara mutlak.
6. Majlis
Syura Ulamak mempunyai kuasa membuat keputusan mengenai kesinambungan tahaluf
siasi berdasarkan kepada maslahah dan mafsadah syar'iyyah dari semasa ke
semasa.
Secara
ringkasnya, dapat difahami sebab tahaluf ini dimulakan adalah sebagai medan
menyampaikan dakwah Islam kepada rakan tahaluf disamping berjuang untuk
menghadapi kezaliman dari pihak musuh yang disepakati bersama. Namun, dalam masa yang sama ia mengundang
risikonya seperti rakan tahaluf itu menjadikan tahaluf sebagai alasan untuk
mereka menghalang kerja dakwah. Ia ada pro (maslahah) dan kontra (mafsadah)
terhadap dakwah Islam.
Tetapi,
bagaimana hendak tentukan pro lebih banyak dari kontra? Dari sinilah perlu nya
input dari ahli dakwah yang terlibat (ahli PAS) yang dibincangkan dalam medan
muktamar, seterusnya input itu digunakan oleh majlis syura ulama untuk membuat
ijtihad.
Mengapa tahaluf siyasi antara PAS dengan
DAP/PKR dimulakan, kemudian ditamatkan?
Mengapa
tahaluf siyasi dimulakan?
Jawabnya:
Waktu ia dimulakan, PAS dapati ia lebih banyak pro berbanding kontra. (saya akan huraikan kemudian). Segala syarat
tahaluf siyasi dapat dipenuhi. Maka hukumnya harus.
Mengapa
ia ditamatkan?
Jawabnya:
waktu itu kontra lebih banyak dari pro (saya akan huraikan kemudian). Syarat
tahaluf siyasi tidak dapat dipenuhi.
Hukumnya menjadi haram. Waktu itu PAS tidak ada pilihan lain selain dari
menamatkan tahaluf siyasi tersebut.
Dari
sudut politik konvensional (politik meraih undi), memang PAS nampak rugi
apabila tahaluf siyasi ini ditamatkan. Namun, matlamat tidak menghalalkan cara.
Matlamat yang baik iaitu “kemenangan
Islam” tidak boleh dijadikan alasan untuk melaksanakan yang haram.
Kita
mungkin mahu berbeza pendapat dengan menganggap tahaluf itu masih lagi belum
haram. Saranan saya, pastikanlah dulu pendapat kita itu disokong oleh ijtihad
sekumpulan ulama yang tahap ilmu mereka melayakkan mereka untuk berijtihad.
Jika tidak, kita hanya meletakkan hukum berdasarkan panduan akal sendiri.
Adakah PAS sangka PKR dan DAP akan terima Islam 100%?
Soalannya
berbunyi, “ Masa start tahaluf siyasi dulu, adakah PAS sangka PKR
dan DAP akan terima Islam 100%? Saya tak rasa begitu. Dia akan terima benda
yang pada dia acceptable sahaja. Jadi bila dia tolak hudud, dia masih pada
tahap yang sama, terima Islam pada perkara tertentu sahaja. Macam tu juga UMNO.
Bukan 100 % terima Islam.”
Saya jawab:
Disebabkan PKR, DAP dan
UMNO tidak terima Islam 100%lah (atau sebagaimana yang difahami PAS) maka PAS adakan tahaluf siyasi. Jika PKR dan
DAP terima Islam 100% sebagaimana yang difahami PAS, saya rasa PAS akan masuk
DAP/PKR atau mungkin DAP/PKR akan masuk
PAS. Kalau tidak masuk 100% pun, sekurang-kurangnya ia akan berada dalam proses
untuk masuk secara beransur-ansur.
Jika UMNO dari hari pertama kewujudannya 100%
terima Islam, saya rasa PAS tidak akan wujud.
Kalau wujud sekali pun, ia tidak akan bertahan lama. Cuba fikirkan, jika
UMNO 100% terima Islam, mengapa golongan graduan pengajian Islam yang belajar
di Mesir, Jordan, Arab Saudi, universiti-universiti dan sekolah-sekolah pondok di Malaysia majoritinya memilih untuk menyertai PAS?
Jika UMNO sudah 100% terima Islam, lebih baik mereka menyertai UMNO. Dan jika
mereka menyertai UMNO, siapa lagi yang hendak menyertai PAS? Sebab itu saya
rasakan jika UMNO dari awal lagi 100% terima Islam, PAS tidak perlu wujud lagi.
Rujuklah sejarah kelahiran PAS. Kita akan dapati pemimpin awal PAS adalah
merupakan ulama dalam UMNO. Ulama UMNO ini mendapati UMNO tidak terima Islam,
lalu ditubuhkan NGO (persatuan) dan kemudiannya
didaftarkan sebagai parti politik iaitu PAS.
Maknanya, jika PKR, DAP dan
UMNO 100% terima Islam sebagaimana yang diperjuangkan PAS, bukan sahaja tahaluf
siyasi tidak lagi diperlukan, malah PAS sendiri tidak diperlukan.
ATGNA pernah sebut (dengan
maksud lebih kurang), “kalau UMNO terima
Islam, PAS akan dibubarkan”.
Saya berpeluang mengenali
beberapa pimpinan PAS secara dekat. Antaranya Ustaz Nasrudin Tantawi, Ustaz
Khalil (anak TGHH) dan Ustaz Nik Abduh.
Saya pernah ber’tamrin’ bersama mereka. Mereka ini bukanlah jenis yang
MAHU jadi ahli politik. Mereka bukan mahu kaya dengan menjadi ahli politik.
Malah sebahagian mereka adalah ahli
perniagaan. Disebabkan mereka menjadi ahli politik pembangkanglah menyebabkan
banyak peluang merebut kekayaan terlepas atau terbatas. Mereka sebenarnya ‘terjebak’
dalam dunia politik atas dasar tanggungjawab dan amanah ilmu yang mereka
miliki. Kalau UMNO terima Islam
sebagaimana PAS, saya rasa majoriti ustaz-ustaz PAS lain akan kembali kepada
kerja rutin mereka iaitu mendidik
masyarakat di madrasah dan kuliah-kuliah pengajian di masjid. Manakala saya
yang bukan ustaz ini pula akan lebih tenteram melakukan hobi saya iaitu jamming!
………………
Adakah DAP/PKR berada pada tahap yang sama? (Penilaian pro dan kontra)
Dari sudut ideologi, memang
DAP/PKR berada pada tahap yang sama, iaitu bukan 100% terima Islam sebagaimana
yang difahami dan diperjuangkan PAS.
Tetapi, yang berubah ialah mereka telah menghalang hak PAS untuk
memperjuangkan ideologi PAS yang sepatutnya berada dalam kerangka agree to disagree.
Semasa awal tahaluf, DAP
melalui Lim Guang Eng telah menandatangani surat perjanjian yang antaranya
berbunyi, “PAS berhak memperjuangkan
aqidah dan konsep Negara Islam secara sendiri. DAP juga berhak memperjuangkan
Negara Berperlembagaan Parlimen yang tidak sehaluan dengan konsep Negara Islam.”
Rujuk perjanjian di bawah;
Selain itu, rujuk ucapan
lisan Lim Guan Eng sendiri seperti link berikut;
Hari ini, terlalu jelas DAP
sudah melanggar perjanjian di atas.
Contoh yang paling jelas
dan mudah adalah dalam isu RUU355. Sekiranya DAP masih patuh pada perjanjian,
sepatutnya mereka menghormati hak TGHH membentangkan bil persendirian RUU355.
Di parlimen, mereka boleh sahaja berbahas untuk tidak bersetuju. Apabila sampai
waktu undi selepas perbahasan usul, mereka boleh sahaja untuk undi tidak
bersetuju. Sepatutnya, ia semudah itu. Sememangnya PAS dan TGHH tidak
mengharapkan pun mereka akan undi setuju untuk usul ini. Yang diharapkan adalah
mereka menghormati hak PAS seperti yang termaktub dalam perjanjian. Tetapi,
mereka jelas mengambil sikap memberi ancaman, menghalang dan seterusnya bertindak dengan
mengisytiharkan pembubaran Pakatan Rakyat. Mana pergi
agree to disagree?
Izinkan saya beri lagi
contoh yang kontra iaitu dalam isu pilihanraya kerajaan tempatan. Isu ini
diperjuangkan oleh DAP di Pulau Pinang di waktu PR masih wujud. PAS tidak
bersetuju dengan isu ini kerana ia akan menyebabkan PBT akan dikuasai oleh
orang bukan Islam. Tetapi, sebagai menghormati perjanjian dalam tahaluf, PAS
hanya mengarahkan ADUN-ADUNnya di Pulau Pinang agar mengambil sikap berkecuali. Sikap begini tidak dipunyai oleh
DAP dalam isu RUU355.
……………..
Apa pun, contoh yang saya
beri ini hanyalah sebahagian sahaja. Itu pun setakat yang pernah didedahkan
dalam media massa. Ia tidak cukup untuk menilai pro (maslahah) dan kontra
(mafsadah) ke atas perjuangan menegakkan Islam secara keseluruhan. Untuk
menilai situasi semasa, ia bukan boleh dibuat dari ‘bilik sempit berhawa
dingin’. Apa yang dipaparkan dalam Harakahdaily dan media massa hanyalah tip of the iceberg berbanding situasi
sebenar. Dalam kenyataan media oleh
majlis syura ulama, yang disebut hanyalah SEBAHAGIAN sahaja faktor yang
menyebabkan tahaluf siyasi dibatalkan. Jika hendak disenaraikan semua, ia hanya
mendedahkan aib bekas rakan tahaluf.
Bagi mereka yang pernah
terlibat secara langsung berurusan dengan DAP/PKR, terutama ahli PAS yang berurusan
dengan kerajaan negeri Pulau Pinang, masih terlalu banyak ‘inside story’ yang tidak diceritakan oleh media massa. Sebab itulah
penilaian itu perlu dibuat secara kolektif atau menyeluruh. Input-input dari
Selangor tidak sama berbanding di Pulau Pinang, Perak dan Kelantan. Semua ini
perlu diambil kira. Dan tempat yang sesuai dibuat penilaian adalah medan
muktamar. Dari input inilah majlis syura menetapkan hukum. Dalam hal ini PAS
telah menggunakan medan yang tepat untuk membuat keputusan dengan cara yang paling cermat dan
bertanggungjawab serta diijtihadkan oleh pihak yang layak membuat ijtihad.
Dalam hal ini, bagi orang
yang ‘malas berfikir’ seperti saya, keadaan ini sahaja sudah cukup tenteram
untuk saya mengatakan “kami dengar dan
kami taat” terhadap ijtihad Majlis Syura Ulama PAS.
…………
Adakah PAS sekadar “another political party”?
Sahabat saya berkata,
“Tapi PAS bukan NGO yang boleh kata "aku tak peduli sokongan
sesiapa", bahkan PAS adalah entiti politik yang maksud penubuhannya adalah
mendapatkan kuasa dengan undi popular.
Kalau PAS tidak ada tujuan mendapatkan undi popular, maka ianya lebih
make sense. Selagi ada faktor undi popular, selagi itu PAS akan dilihat sebagai
"another political party".”
Saya jawab;
Matlamat penubuhan PAS
adalah menegakkan Islam. Untuk menegakkan Islam, ia tidak semestinya PAS perlu
menang pilihanraya. Boleh jadi Allah buka pintu hati pemimpin UMNO atau
generasi pelapis UMNO dari golongan yang bertakwa dan beriman. Jadi, UMNO
sendirilah yang akan menegakkan Islam. Boleh jadi juga kemenangan Islam ini
dengan dikurniakan Raja atau Agung yang bertakwa dan sangat berpengaruh.
Sekali Agung sebut , “beta mahu hudud”, semua pimpinan UMNO dan sekelian rakyat
Malaysia patuh dan akur belaka. Mungkin boleh jadi begitu! Apapun, bagaimana Allah hendak memenangkan
Islam, itu urusan Allah. Urusan PAS (dan mana-mana individu muslim) adalah
memastikan gerak kerja dakwahnya selari dengan apa yang digariskan berdasarkan
Al-Quran dan Sunnah. Itu sahaja.
Adapun hal “undi popular” atau “PAS menguasai Putraja”, ia adalah salah
satu STRATEGI dari baaanyaaak lagi strategi-strategi yang lain. PAS juga berdakwah menggunakan strategi
pendidikan, mengadakan usrah-usrah, mengajak orang ke masjid, mengimarahkan
masjid, mendirikan sekolah (PASTI dan SRITI), adakan kerjasama dengan NGO-NGO
Islam yang mempunyai matlamat dan cita-cita yang sama dengan PAS, membuat kerja
amal dan kebajikan (Jabatan AMAL), dan baaaanyaaaaak lagi. Sifirnya mudah. Jika
rakyat beriman, rakyat akan naikkan pemimpin yang beriman juga tidak kira dari
UMNO, PAS atau DAP sekalipun.
Setakat pengalaman saya
mendampingi PAS selama 17 tahun sehingga pernah ‘tersesat’ dalam jawatankuasa
Dewan Pemuda PAS Pusat selama 6 tahun, saya perhatikan gerak kerja politik PAS hanya
sekitar 30% sahaja. Baki 70% adalah gerak kerja non-politik yang bersifat dalaman
dan tidak popular.
Sebab itu kita dapati pimpinan
dan ahli PAS ‘tidak begitu terkilan’ jika mereka kalah dalam pilihanraya. Ini kerana, masih banyaaaak lagi gerak kerja yang
perlu dilaksanakan selain dari bertanding dalam pilihanraya. Lagi pun, bila kalah dalam satu pilihanraya,
bukanlah bermakna PAS sudah mati. Masih ada lagi siri-siri pilihanraya yang
akan datang.
Bak kata orang putih, "sometimes you have to lose the battle to win the war."
Sesetengah parti politik
lain, ‘hidup dan mati’ mereka bergantung kepada undi. Jika mereka kalah dalam pilihanraya, parti mereka akan ‘mati secara semulajadi’
sehingga tidak sempat ‘hidup’ untuk menunggu pilihanraya 5 tahun yang akan
datang.
Inilah yang membezakan PAS
dengan “another political party”.
……………………
PAS bergerak atas tiga
paksi yang saling berkait antara satu sama lain;
1. Dakwah
2. Tarbiyah
3. Politik
Ramai orang luar PAS melihat
PAS dari sudut politik semata-mata. Sebab itulah mereka susah hendak ‘buy-in’
dengan pemikiran yang mengatakan PAS adalah gerakan dakwah dan tarbiyah. Saya
tidak salahkan mereka. Lagi pun, sudah nama pun ‘orang luar’, tentulah mereka
hanya mampu melihat PAS dari luaran sahaja.
Baiklah. For the sake of argument, mari kita
anggap PAS adalah parti politik semata-mata (tetapi masih merujuk kepada
Islam). Mari kita anggap maksud penubuhan PAS adalah untuk mendapatkan sebanyak
mungkin undi.
Dalam Islam, matlamat tidak
menghalalkan cara. Walaupun tahaluf siyasi itu secara zahirnya kita lihat ia
salah satu cara untuk memperolehi undi yang banyak, tetapi apabila ia sudah
jatuh hukum haram, tidak mungkin PAS masih sanggup teruskan. Tidak ada kompromi antara “undi popular”
dengan kemurkaan Allah.
Ada kebenarannya dari kata
sahabat saya bahawa PAS bukanlah seperti NGO yang boleh sewenang-wenangnya
mengatakan “aku tidak peduli sokongan
sesiapa”.
Namun, apa yang PAS boleh kata adalah, “jika sokongan itu bersekali dengan kemurkaan
Allah, biarlah aku tidak dapat sokongan sesiapa”.
Inilah yang menjadikan PAS
bukan sekadar “another political party”.
Wallahualam.
Basri DK
22 Mei 2017
26 Syaaban 1438
basridk.blogspot.my
No comments:
Post a Comment