Pages

Friday 18 January 2013

Dari Senpai untuk Kohai (Siri 1) –Tujuan ke Jepun




Pertamanya saya ingin mengucapkan tahniah kepada adik-adik yang telah lulus peperiksaan dan berjaya sampai ke Jepun. Tulisan ini saya tujukan khas kepada adik-adik yang bakal ke Jepun dan sedang belajar di Jepun. Saya kongsikan juga kepada mereka yang telah pulang dari Jepun, dengan harapan mendapat berkongsi pengalaman dan pengajaran. Saya tujukan juga kepada semua yang sudi membaca tulisan ini, kerana walaupun ditujukan khas kepada golongan tertentu, tetapi pengajarannya mudah-mudahan dapat diambil oleh semua yang mahu mengambil pengajaran.

Mengapa saya mahu berkongsi sesuatu kepada kohai?

Sebabnya mudah. Saya hanya menjalankan naluri semula jadi manusia yang suka berkongsi perkara bermakna bagi mereka,dan dirasakan bermakna kepada orang yang ingin dikongsi. Misalnya,  kita cenderung untuk beritahu kawan-kawan jika jumpa restoran yang sedap dan murah. Ini kerana restoran yang sedap dan murah itu bermakna bagi kita dan kita sangka bermakna bagi orang lain.

Apakah ‘makna’ yang ingin saya kongsikan? Jawapannya ialah sebuah ‘pengajaran’. 



Biar saya huraikan.

Saya adalah bekas pelajar RPKJ, Batch 16, ke Jepun tahun 1999 dan pulang tahun 2005 bersama ijazah sarjana muda dan sarjana (master) di sana. Dengan sedikit pengalaman enam tahun tinggal di sana, dan setelah hampir 8 tahun meninggalkan Jepun, saya masih tidak berhenti memuhasabah samada secara sedar atau tidak. Sepanjang tempoh itu, saya menemui  pengajaran yang dikutip dari pengalaman diri sendiri dan teman-teman seperjuangan. Pengajaran inilah yang amat berharga bagi saya. Namun, kesilapan di masa lalu tidak boleh diperbetulkan. Tetapi ia mungkin berguna kepada generasi yang akan datang. Generasi akan datang itu adalah adik-adik yang  bakal dan sedang menjadi pelajar di Jepun. Maka sebab itulah saya kongsikan sebuah ‘pengajaran’ ini kepada adik-adik. Samada ia bermanfaat atau tidak, adik-adiklah yang tentukan.
 (Gambar hiasan: Jalan-jalan ke taman tulip. Saya di tengah)

Selain itu, dari penulisan ini, sekurang-kurangnya dapat memberi peluang kepada saya menyusun pengalaman dan pengajaran lalu sebagai panduan hidup saya sendiri. Apatah lagi, dalam berkongsi penulisan ini, mungkin ada lagi nilai tambah yang akan diberi oleh pembaca. Maka, ia bakal menambah lagi koleksi muhasabah dan pengajaran.

Jadi, walaupun tidak ada sesiapa yang meminta, dan mungkin tidak ada sesiapa yang mahu membaca, saya rasa bertanggungjawab untuk berkongsi kepada mereka yang sudi. Jika saya pendamkan, hati akan rasa ‘berdosa’. Dan apabila saya berjaya luahkan, mudah-mudahan tenteramlah akal, minda dan hati.

------------------------------------------------------
(Gambar hiasan)

TUJUAN ASAS- Dapatkan ijazah dalam jangka masa yang ditetapkan.
Ini adalah tujuan yang PALING ASAS yang patut ada sebagai pelajar. Biasiswa yang diterima adalah dari cukai rakyat Malaysia. Oleh itu, gunakanlah sebaik mungkin. Ia adalah harta yang dipertanggungjawabkan untuk anda. Dan pastinya anda (termasuk saya yang juga penerima biasiswa) akan ditanya di akhirat kelak ke mana wang itu dibelanjakan.

USAHA -  Berusahalah 6 kali ganda
Saya pernah membuat pengiraan, perbelanjaan untuk seorang belajar di universiti di Jepun adalah bersamaan dengan 5 hingga 6 orang untuk belajar di universiti tempatan.  Dengan kata lain, kerajaan mampu untuk beri biasiswa kepada 5 atau 6 orang pelajar tempatan jika kerajaan menarik biasiswa anda seorang.  Oleh itu, pastikan prestasi, kualiti dan impak yang bakal anda berikan kepada Malaysia apabila bergraduasi nanti sekurang-kurangnya 5 atau 6 kali graduan tempatan. Harus diingat, kebanyakan pelajar tempatan pula hanya dapat pinjaman PTPTN. Mereka perlu pulangkan balik wang pinjaman itu. Oleh itu, selepas anda dan saya ‘bedal’ duit kerajaan/duit rakyat Malaysia yang banyak itu, apakah yang ingin anda pulangkan?

Wallahualam.


つづく... 

1 comment: