“Aku tak nak campur hal politik. Bukan
urusan aku.”
“Jangan sebut hal politik di masjid. Nanti
berlaku perpecahan.”
“Urusan politik adalah urusan manusia. Allah tidak ‘berminat’ hendak masuk
campur dalam hiruk-pikuk politik”.
“Aku ni tak pandai sangat cakap hal agama. Nanti takut tersalah cakap, jadi
sesat pula. Kalau sembang politik bolehlah”.
“Bagaimana hendak bezakan yang mana ulama’
baik dan mana ulama’ jahat jika kita sendiri tidak mengenal apa itu baik, dan
apa itu jahat?”
“Usrah dan tamrin adalah proses
indoktrinisasi!”
Berikut pandangan saya;
Politik dan kehidupan
Apabila seseorang itu menjadi rakyat kepada sesebuah negara, suka atau
tidak, dia sudah terlibat dalam urusan politik negara tersebut. Apabila ada orang berkata,
"Aku tak nak masuk campur hal politik”, sebenarnya itu adalah satu
kenyataan politik.
Kita mungkin boleh memilih untuk hidup tanpa mencampuri urusan politik,
tetapi kita tidak dapat elak dari urusan politik negara mencampuri hidup kita.
Keamanan (atau ketidakamanan) negara yang kita kecapi, sehingga dapat pergi ke
masjid dan beribadah dengan tenang, pendidikan yang kita perolehi, perkerjaan
yang sedang kita kerjakan, jumlah pendapatan kita, rancangan televisyen yang
kita tonton, makanan yang kita bayar, kelajuan internet yang kita layari,
kelancaran (atau kesesakan) trafik yang kita terpaksa redah ketika pergi dan
pulang dari kerja, kadar tol, semuanya itu adalah kesan keputusan-keputusan politik oleh orang politik!
Ada orang berkata, “sebenarnya, bau kentut pun ada kaitan dengan politik”.
Bila ditanya, “macam mana pula?”
Orang itu menjawab, “Bayangkan kerajaan tidak kawal harga ayam. Tentulah ramai
rakyat yang makan telur. Kesannya, tentulah kentut pun berbau telur. Hari ini,
kentut kita yang tidak berbau telur itu adalah hasil polisi kerajaan yang
tolong kawal harga ayam.”
“Tapi kentut aku masih berbau telur”, respon yang lain.
“Itu bukan lagi salah kerajaan. Itu salah kau sendiri”.
Walaupun dialog ini hanyalah berbentuk gurau senda, tetapi ia menggambarkan
sesuatu yang serius iaitu betapa besarnya kesan politik negara pada kehidupan kita.
Apabila kita sudah mengakui bahawa kita tidak boleh lari lagi dari urusan
politik negara, pertanyaan yang muncul;
“Apa dan bagaimana konsep politik yang benar?”
Dengan kata lain, dalam konteks negara yang mengamalkan sistem demokrasi
seperti di Malaysia, kita akan bertanya; “Bagaimana aku harus mengambil
kefahaman, sikap dan tindakan yang benar dalam politik? Adakah mengundi dan
menyokong parti tertentu itu benar? Atau tidak menyokong mana-mana parti itu
benar? Atau tolak sepenuhnya demokrasi itu yang benar? Atau menjauhkan diri
dari mengambil pendirian politik itu yang benar?”
Kebenaran itu datang dari Tuhan. Bila kita bertanya tentang politik apa
yang benar, bermakna kita bertanya, “Apa yang Tuhan mahu aku lakukan dalam urusan
politik ini?”
Tuhan sudah pun menurunkan risalah bernama Al-Quran dan diperjelaskan isi
Al-Quran tersebut oleh ‘Al-Quran’ bergerak yang bernama Nabi Muhammad
s.a.w. Seluruh isi Al-Quran berserta
penjelasannya dinamakan Islam.
Bila kita bertanya “politik apa yang benar?”,bermakna kita bertanya “Apa
pandangan Islam terhadap politik?”
Semasa belajar subjek pendidikan Islam di zaman sekolah rendah dan
menengah, kita tidak berapa didedahkan tentang persoalan “politik Islam” atau
“fiqh politik”. Bila melangkah ke universiti dan alam kerjaya, terputuslah
pengajian Islam secara formal (kecuali bagi yang mengambil aliran agama). Bagi
mereka yang ada kesedaran agama, masih berkesempatan belajar ilmu agama di
masjid-masjid, kaca televisyen dan radio.
Namun begitu, berapa keratlah sangat masyarakat Islam yang berminat
belajar agama secara tidak formal ini. Bagi mereka, “bukannya masuk peperiksaan
pun”. Jadi, kebanyakan masyarakat kita,
perkembangan ilmu Islam mereka terbantut setakat SPM sahaja.
Keadaan diburukkan lagi dengan sedikitnya masjid-masjid yang ‘berani’
membawa topik politik Islam ini. Kebanyakan masjid ‘ban’ tajuk politik Islam
ini atas alasan kononnya hendak menjaga sensitiviti masyarakat. Sedangkan
masalah sensitif itu timbul sebab tiadanya ilmu. Apabila tiada ilmu, emosi yang
mengambil tempat. Antara cara untuk elakkan ketegangan masyarakat ialah dengan memberi
ilmu pada masyarakat, bukan dengan cara menyekat ilmu. Kita ambil contoh, suatu
masa dulu masyarakat kita ‘berbalah’ soal terawikh 20 vs terawikh 8 rakaat.
‘Kumpulan 8’ mengecam ‘kumpulan 20’ dan sebaliknya. Kemudian, ustaz-ustaz kita
beri penerangan demi penerangan. Ustaz-ustaz ini menerangkan dalil bagi setiap
pendapat. Rupa-rupanya ‘kumpulan 8’ ada dalil tertentu, dan ‘kumpulan 20’ juga
ada dalil tersendiri. Akhirnya kumpulan yang berbalah ini saling memahami
antara satu sama lain dan perbalahan dapat diredakan (walaupun masih ada yang
jenis ‘degil’). Saya percaya perbalahan politik yang kita lihat dalam
masyarakat hari ini adalah akibat ilmu “politik Islam” cuba disekat oleh pihak
tertentu yang mempunyai kepentingan tertentu. Pihak inilah sebenarnya yang mahu
‘sensitif’ terhadap kesedaran masyarakat.
Kesan dari kejahilan masyarakat inilah yang menyebabkan ada sebahagian
masyarakat kita yang berkata,
“ Urusan politik adalah urusan manusia. Allah tidak ‘berminat’ hendak masuk
campur dalam hiruk-pikuk ahli politik”.
“Jangan campur adukkan politik dengan Islam. Nanti rosak politik, punah
agama!”
Hal ini mengingatkan saya pada suatu sessi ‘borak’ di kedai mamak suatu
masa dulu. Rakan saya berkata,
“Aku ni tak pandai sangat cakap hal agama. Nanti takut tersalah cakap, jadi
sesat pula. Kalau sembang politik bolehlah”.
Kalaulah beliau mengetahui yang dalam Islam ada politik, dan kalaulah
beliau memang benar-benar takut sesat, topik yang pertama sekali yang beliau ingin
jauhi adalah topik politik!
Apaun, saya sama sekali tidak menyalahkannya. Beliau juga seperti saya.
Kami sama-sama menjadi mangsa sistem pendidikan yang seolah-olah cuba
menyembunyikan sesuatu. Cuma, beza saya dengannya adalah mungkin saya sedar diri saya jahil,
sedangkan dia belum sedar. Itu sahaja.
Cubalah bayangkan, di sekolah-sekolah dan kelas pengajian di masjid-masjid
kita telah mendapat gambaran bahawa
ajaran Islam sangat ‘detail’ dalam hal solat, wudhu’, mandi wajib dan
lain-lain. Malah dalam soal keluar masuk tandas juga ada pandangan Islam yang
khusus. Dalam bab ‘tandas’ misalnya, kita diajar tentang doa keluar masuk
tandas, kaki mana yang harus didulukan, dan afdhal sekiranya menutup
kepala. Begitulah ‘detail’ ajaran Islam
dalam hal-hal begini.
Dalam topik “haid dan nifas” lebih lagi detailnya. Hinggakan ada sesetengah
masjid, dari seorang ahli kariah itu belum datang haid hinggalah sudah
“menopause”, tak habis-habis dihuraikan persoalan haid dan nifas. Begitulah
‘detail’ dan telitinya Allah dalam memberi panduan hidup pada kita.
Tetapi…
Mengapa dalam hal politik dan pemerintahan, di mana manusia saling
berbalah, hingga tahap berperang sesama manusia yang melibatkan korban jutaan
nyawa, tiba-tiba Allah membiarkan manusia teraba-raba mencari penyelesaian
sendiri? Kalau begitu, alangkah ‘buruk’nya ajaran Islam ini! Perkara kecil
diperbesar-besarkan, perkara besar disenyapkan!
Hakikatnya ajaran Islam ini tidak begitu. Manusialah yang telah
menyembunyikan sebahagian dari ajaran Islam. Mana ajaran yang ‘sesuai’ dengan
akal dan nafsunya, diambil. Mana ajaran yang hanya bakal menggugat
kepentingannya, ditinggalkan dan disembunyikan. Mereka bimbang jika manusia
mengetahuinya, kejahatan dan kesesatan mereka akan terbongkar. Manusia yang
berperangai begini, Al-Quran telah memberi amaran yang keras. Firman Allah
S.W.T (yang bermaksud);
Sesungguhnya orang-orang yang
menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang
jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam Al Kitab,
mereka itu dilaknati Allah dan dilaknati (pula) oleh semua (mahluk) yang dapat
melaknati, (QS. an-Nisa:
150-151)
Bila kita sakit, kita jumpa doktor. Setelah doktor memeriksa badan kita dan
membuat diagnosis. Dari situ, doktor akan berikan rawatan atau ubat. Doktor
mungkin akan beritahu kita mengapa rawatan tertentu dan ubat tertentu
diberikan. Kita juga boleh bertanya soalan tertentu, atau meminta doktor
carikan alternatif lain sekiranya rawatan kepada penyakit kita itu membawa
kesan sampingan. Kita juga boleh mencari
pandangan kedua terutamanya penyakit yang melibatkan kos rawatan dan implikasi
yang tinggi. Apapun, kita terpaksa akui yang kita perlu patuh pada nasihat doktor.
Perbuatan kita itu dianggap ‘normal’ dan tiada siapa pun yang mengecam kita
jika kita ikut nasihat doktor. Malah perbuatan kita adalah terpuji kerana
“respect the limit” ilmu yang kita ada.
Kumpulan anti-vaksin dikecam oleh kebanyakan masyarakat kerana mengabaikan
nasihat doktor serta alim-ulama (mufti) yang menyatakan betapa penting (daruri)
dan ‘halal’nya vaksin.
Namun. dalam bidang politik Islam, keadaan berlaku sebaliknya. Golongan
pakar dalam bidang politik Islam yang berbicara tentang bidang kepakarannya
sendiri iaitu bidang politik Islam, mereka inilah yang sering dikatakan;
“ular dalam semak”
“Ulama hanya patut mengajar di masjid”.
“kalau ulama memerintah negara, akan jadi negara teokrasi!”
Orang yang mengikut nasihat ulama pula dikecam sebagai
“jumud!”
“berotak sempit”
“tidak boleh berfikir”
“candu wala!”
Dan lain-lain. Sedangkan ulama itu
bermaksud kumpulan manusia yang pakar dalam bidang politik Islam (siasah
syariah). Mereka terdiri dari kumpulan yang mampu merujuk Al-Quran, Sunnah dan
kitab-kitab ulama terdahulu. Mereka juga perlu terlibat sendiri dalam medan
siasah (politik) supaya khazanah ilmu yang diperolehi dari kitab-kitab itu dapat
diterjemahkan sesuai dari konteks semasa.
Anehnya kita ini, bila ulama hanya mengajar teori, kita tuduh mereka “tidak
walk the talk” atau “cakap tak serupa
bikin”. Namun, bila ulama ini turun sendiri dalam lapangan politik, mengajak
manusia kepada kebaikan, mengajak yang maaruf dan mencegah kemungkaran si
pemerintah, kita suruh mereka duduk di masjid pula.
Jika perbuatan kita mengikut nasihat golongan pakar dalam bidang politik
Islam itu dikatakan jumud, maka orang yang mengikut nasihat doktor juga layak
dikatakan jumud.
Jika ulama yang pakar dalam politik Islam, yang bergelumang dalam medan
politik, dikatakan tidak layak memerintah sebuah negara Islam, maka kita patut
katakan kepada para doktor bahawa mereka tidak layak bekerja di hospital!
Sebenarnya, saya tidaklah terkilan sangat dengan kumpulan yang menolak
ulama politik ini. Saya tidak menyalahkan mereka sepenuhnya. Mereka hanyalah
mangsa keadaan. Saya kasihankan mereka. Mereka tidak tahu tentang hubung kait
Islam dan politik. Mereka menyangka Islam hanya patut berada di masjid dan di
tikar-tikar sembahyang.
Sistem pendidikan kita tidak mendedahkan tentang topik
“politik Islam”. Justeru, bila ulama menubuhkan parti politik dan bertanding
dalam pilihanraya, mereka anggap itu tidak ada kena mengena dengan Islam. Mereka anggap perbuatan itu sama seperti
ulama masuk pertandingan bola sepak sahaja. Apabila kita ‘melawan’ ulama dalam
perlawanan bola sepak, adakah bermakna kita melawan nasihat dan tunjuk ajar
agama? Saya rasa, begitulah cara fikir mereka yang menolak ulama dalam bidang
politik ini.
Tiada cara lain untuk kita bebaskan diri dari manipulasi sistem yang cuba
menjahilkan kita dalam bidang politik Islam ini melainkan kita sendiri mesti
sedar kejahilan diri dan bersedia untuk belajar.
Mari kembali pada asas. Asasnya, kita hanya berminat dengan kebenaran. Asasnya,
hanya pandangan Islam sahajalah yang benar. Apa-apa pandangan yang bertentangan
dengan pandangan Islam walaupun nampak logik pada akal kita yang terbatas, ia adalah tertolak. Hakikatnya, ajaran Islam sentiasa logik. Akal kita yang
terbatas itulah yang menyebabkan kita tidak nampak logik dan rasional di
sebalik ajaran Islam.
Jika kita mempunyai ilmu yang mendalam tentang Al-Quran beserta bahasa Arab
dan asbabun nuzulnya, dapat pula menguasai ilmu hadith beserta yang mungkin
berpuluh ribu banyaknya, tahu pula mengkategorikan hadith-hadith itu, serta
ilmu itu pula melayakkan kita untuk menjadi mujtahid untuk membuat ijtihad
(mengeluarkan hukum), maka sudah tentu kita layak untuk ‘bypass’ pandangan
ulama yang menghuraikan ilmu politik Islam.
Hakikatnya, kebanyakan kita tidak mempunyai ilmu sebanyak itu. Dalam hal
solat yang asas itu pun kita perlukan ulama (atau ustaz) tolong ajarkan kita,
apatah lagi ilmu fiqh politik. (Anehnya, orang yang mengikut ulama dalam bab
solat tidak pula dituduh jumud). Oleh itu, kita mohon orang yang berilmu (alim)
untuk tunjukkan kita cara politik yang benar.
Memandangkan ilmu Islam ini luas, bukan semua orang yang latar belakang
pengajian Islam berkepakaran dalam bidang politik Islam. Jika orang itu bidang
pengkhususannya bahasa Arab, ilmunya dalam bidang politik Islam tidaklah
sedalam mereka yang pakar dalam bidang politik Islam. Orang yang ada kepakaran
dalam bidang politik Islam inilah yang patut kita cari dan belajar dari mereka
tentang cara berpolitik yang benar. Lebih baik lagi, kita cari mereka yang
bukan hanya pandai berteori di meja kuliah, tetapi turut berkecimpung untuk
mempraktikkan ilmu politik Islam yang mereka ada itu dibawa ke medan politik
yang sebenar.
Namun, kadangkala setiap individu yang mendalam ilmunya mempunyai pandangan
yang berbeza. Setiap individu ada pengalaman, ilmu dan kelemahan tersendiri. Mereka
juga mungkin terdedah kepada “conflict of interest” atau “termakan dedak”. Mereka inilah yang menjadi “ulama jahat”.
Kalau pandangan itu terbit dari hanya seorang yang alim, kita mungkin boleh
katakan dia “makan dedak”. Tetapi, bagaimana kalau pandangan itu terbit dari
sekumpulan ulama yang diputuskan secara mesyuarat (syura), kemudian disokong
pula oleh ratusan malah ribuan orang alim yang berlatar belakang pengajian
agama serta mempraktikkan pula ilmu agama mereka di medan politik? Adakah semuanya itu “makan
dedak”? Adakah semuanya “ulama jahat”? Adakah pandangan majoriti (jumhur) ulama
itu pun sesat?
Kita mungkin boleh katakan pandangan ulama secara majoriti itu ada kebarangkalian masih salah. Tetapi apa pula jaminan yang pandangan kita yang kontra dari pandangan majoriti ulama itu benar?
Kita mungkin boleh katakan pandangan ulama secara majoriti itu ada kebarangkalian masih salah. Tetapi apa pula jaminan yang pandangan kita yang kontra dari pandangan majoriti ulama itu benar?
Rasulullah s.a.w ada bersabda (yang bermaksud);
“Sesungguhnya umatku tidak akan bersepakat
pada kesesatan. Oleh karena itu, apabila kalian melihat terjadi perselisihan
maka ikutilah as-sawad al a’zham (jama’ah muslimin atau pemahaman jumhur
ulama).” (HR. Ibnu Majah,
Abdullah bin Hamid, at Tabrani, al Lalika’i, Abu Nu’aim)
Sabda Nabi di atas tentunya dapat menteramkan kita yang tidak banyak ilmu
tetapi takut tersesat dalam hidup yang penuh tipu daya ini.
Walau bagaimanapun, kita jangan biarkan diri kita terus jahil. Kita kena
dalami ilmu. Secara fitrahnya, kita sendiri akan rasa ‘kurang nikmat’ jika
beramal tanpa kefahaman yang mantap. Kita sendiri akan mudah ditimpa rasa
ragu-ragu jika tidak mempersiapkan diri dengan ilmu. Ajaran agama sendiri anjurkan
kita turut mencari ilmu hingga ke liang lahad.
“Ulama baik” pula, sudah pasti sanggup berkongsi ilmu mereka pada
masyarakat. “Ulama baik” juga akan rasa ‘bersalah’ jika masyarakat hanya
mengikut dan mengkagumi ‘batang tubuh’ mereka semata-mata. Apa yang dimahukan oleh “ulama baik” ialah masyarakat
mengikut petunjuk dari ilmu yang disampaikan. Sebab itu para “ulama baik” ini
menyediakan program-program ilmu. Ada yang membuka madrasah bagi anak-anak yang
boleh belajar sepenuh masa. Untuk orang yang menghadapi kekangan masa, diaturkan
program-program seperti usrah, tamrin, liqa, ijtima’ tarbawi, seminar, wacana dan
sebagainya pada luar waktu bekerja. Masyarakat pula, ilmu mereka hampir kosong. Oleh itu ilmu perlu disampaikan dari paling asas lagi. Contohnya tafsir Al-Fatihah, atau tafsir Al-Alaq.
Kemudian, dihuraikan tentang tauhid, tentang makna kalimah syahadah, dan
sebagainya. Semua topik-topik ini perlu disusun dengan teratur dan bersilibus. Malangnya,
ada pula masyarakat yang menuduh;
“Ini doktrinisasi!”
Kasihan. Masyarakat begini, sudahlah menjadi mangsa manipulasi sistem yang
menjahilkan dirinya, bila diajak ikut ulama dituduhnya kita jumud, bila diajak
belajar ilmu dari para ulama dituduhnya pula ini doktrinisasi. Sehinggakan kita
yang sekadar mengikuti silibus yang disusun oleh ulama pula dituduh sebagai;
“mangsa proses indoktrinisasi terancang!”
Ibarat cuba melepaskan anjing tersepit. Dalam
keadaan dia yang masih tersepit itu pun masih ada hati hendak gigit kita. Aduhai.
Kalau beginilah ‘perangai’ mereka, janganlah cuba salahkan sistem yang menjahilkan
kita, tetapi kita sendirilah yang memilih untuk hidup dalam kejahilan.
Firman Allah S.W.T (yang bermaksud);
Katakanlah (wahai Muhammad)
apakah sama orang-orang yang mengetahui dan orang-orang yang tidak mengetahui.
Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. (QS Az Zumar: 9)
Benarlah, hidayah itu milik Allah.
(Nota: Entri ini adalah kesinambungan dari entri saya yang bertajuk "KE ARAH MEMAHAMI KEBENARAN". Adakalanya perbezaan pendapat yang timbul dari topik ini bermula dari perbezaan pendapat dalam memahami kebenaran itu sendiri. )
Basri DK
basridk.blogspot.my
20 Oktober 2016/ 19 Muharam 1438H
No comments:
Post a Comment