“Bagaimana PAS mahu menegakkan negara Islam dalam keadaan bertanding pun
tak cukup kerusi?”
“Dalam PRU lepas, PAS bertanding
hanya 60 kerusi daripada 222 kerusi parlimen.
Bagaimana PAS mahu ubah kerajaan pemerintah?”
“Pakatan Rakyat sudah hancur. Kini PAS hanya bersama Ikatan. Bolehkah
dengan hanya menyokong PAS, kerajaan kita bertukar?”
Soalan-soalan ini seakan membawa maksud yang hampir sama. Ia mempersoalkan
tentang kemampuan PAS membawa perubahan politik di Malaysia.
Berikut pandangan saya;
Perspektif “politik konvensional”
Bagi saya persoalan di atas jelas menunjukkan orang yang bertanya itu
melihat PAS dari perspektif “politik konvensional”. Saya tidak pasti istilah “politik
konvensional” yang saya gunakan ini betul atau tidak. Apa yang saya maksudkan
dari istilah ini ialah politik yang melibatkan persaingan antara parti-parti
politik bagi merebut kuasa pemerintahan. Subjek utama dalam politik
konvensional ini ialah batang tubuh parti politik itu sendiri. Maka
perkiraannya ialah samada parti politik itu boleh ‘menang’ atau tidak. ‘Menang’
yang dimaksudkan adalah parti itu dapat menjadi pemerintah. Dengan kata lain,
parti politik itu tidak dianggap menang jika ia tidak berada di tampuk
pemerintahan.
Persaingannya pula adalah dalam bentuk mendapat pengaruh. Dalam konteks
pilihanraya seperti di Malaysia, pengaruh yang tinggi bermakna jumlah undi yang
tinggi. Ada banyak faktor parti-parti politik ini boleh mendapat pengaruh.
Antaranya adalah kemampuan parti-parti politik mengemukakan agenda dan ideologi
parti yang ‘baik’. Ada lagi faktor lain. Tidak perlulah saya hurai di sini
kerana ia bukan tujuan penulisan ini.
Dalam politik konvensional yang saya maksudkan, agenda dan ideologi yang ‘baik’
bermaksud agenda dan ideologi yang boleh diterima oleh majoriti masyarakat. Ada
banyak faktor yang menyebabkan agenda dan ideologi parti yang bertanding
diterima masyarakat. Antara faktornya adalah agenda itu perlulah menepati
kemahuan rakyat atau dekat dengan denyut nadi rakyat. Ada lagi faktor lain.
Tidak perlulah saya hurai di sini kerana ia bukan tujuan penulisan ini.
Secara ringkasnya, politik konvensional yang saya maksudkan di sini ialah;
1. Parti politik bersaing untuk mendapat kuasa pemerintahan. Yang jadi
pemerintah dianggap menang.
2. Untukmendapat kuasa, perlu mendapat undi terbanyak (samada dalam bentuk
gabungan atau bersendiri) melalui pilihanraya.
3. Untuk mendapat undi majoriti, perlu ada agenda yang boleh mempengaruhi
pengundi (bersama faktor-faktor yang lain)
4. Untuk mendapat undi majoriti,
agenda itu sendiri perlu menyentuh kemahuan
dan ‘denyut nadi’ rakyat.
Wajah PAS dari perspektif “politik
konvensional”
Berbalik kepada soalan yang berbunyi “Bagaimana PAS mahu menegakkan negara
Islam dalam keadaan bertanding tidak cukup kerusi?”. Jika dilihat dari
perspektif “politik konvensional”, maka jelas PAS tidak akan dapat ‘menang’
menjadi pemerintah dalam keadaan bertanding dalam pilihanraya dalam keadaan
tidak cukup kerusi parlimen. Apatah lagi dari perkembangan politik mutakhir ini
yang memperlihatkan PAS bergerak bersendirian bersama parti baru bernama
Ikatan. Mengikut perspektif ini juga, apabila PAS tidak dapat menang, maka PAS
tidak akan dapat membawa agenda negara Islam yang diperjuangkannya. Oleh itu agenda perubahan yang
diperjuangkannya tidak akan tercapai.
Rentetan dari itu, seruan PAS untuk menegakkan negara Islam dianggap hanya
‘retorik’ dan tidak realistik. Lebih jauh lagi, ada yang mengganggap PAS hanya
membohongi rakyat dengan retorika negara Islamnya.
Selain itu, PAS dianggap tidak bijak meletakkan agenda perjuangannya. Apabila
PAS meletakkan Islam dan negara Islam sebagai agenda perjuangannya, ia telah
kehilangan sokongan majoriti rakyat terutamanya yang bukan Islam. Agenda negara
Islam (disebut juga negara berkebajikan) dilihat bukan agenda yang dekat dengan
kemahuan rakyat. Bagi sesetengah pihak, isu yang dekat di hati rakyat terbanyak
adalah berkaitan kos sara hidup yang meningkat, gejala penyelewengan dan
salahguna kuasa, ketidakstabilan ekonomi, peluang pekerjaan dan sebagainya.
Adapun agenda yang diperjuangkan PAS seperti ‘memperkasakan mahkamah syariah’
meskipun mendapat tempat di hati sebahagian masyarakat, tetapi ia bukanlah hal
yang utama.
Dari perspektif politik konvensional, PAS dilihat tidak pandai memprioritikan
agenda perjuangannya. Ini kerana PAS mengutamakan isu yang tidak selari dengan
kemahuan majoriti rakyat. Tambahan lagi, mood
rakyat terutamanya kalangan penyokong pembangkang mahu menurunkan UMNO dan BN.
Apabila PAS dilihat bekerjasama dengan UMNO dalam urusan memperkasa mahkamah
syariah, ia dilihat memberi nafas kepada UMNO dan mengganggu mood untuk jatuhkan UMNO BN. Akibatnya,
PAS kehilangan sokongan rakyat. Seterusnya, PAS tidak akan ‘menang’
pilihanraya. Seterusnya, agenda negara Islam PAS tidak akan kesampaian.
Secara ringkas, jika dilihat PAS dari perspektif politik konvensional, kita
akan dapati bahawa;
1. Agenda perjuangan PAS bukanlah agenda yang dimahukan oleh majoriti
rakyat. Kesannya;
2. PAS tidak akan mendapat sokongan majoriti rakyat. Kesannya;
3. PAS akan kalah dalam pilihanraya lebih-lebih lagi jika berjuang
bersendirian. Tidak kira berapa banyak sekali pun kerusi yang PAS tandingi, PAS
tidak boleh ‘menang’. Kesan seterusnya;
4. PAS tidak akan dapat memerintah.
Kesannya;
5. Agenda yang diperjuangkan PAS tidak akan tercapai.
6. Maka PAS adalah parti politik yang ‘gagal’.
Sekiranya dilihat dari perspektif politik konvensional, begitulah gambaran
PAS. Ternampak ‘buruk’ benar rupa PAS.
Benarkah begitu?
Adakah PAS se’buruk’ itu atau sebenarnya perspektif (cara pandang) terhadap
PAS yang perlu diperbetulkan? Wujudkah perspektif yang lain selain dari
perspektif “politik konvensional”?
Pengaruh perspektif
Perspektif atau cara pandang yang berbeza akan menghasilkan gambaran dan
penilaian yang berbeza. Untuk menjelaskan betapa besarnya pengaruh perspektif
terhadap penilaian terhadap sesuatu
perkara, izinkan saya gunakan kaedah “ilusi wajah”. Kaedah ini juga
digunakan oleh Stephen R.Covey dalam buku “7 Habits of Highly Effective People”
ketika beliau menjelaskan tentang “the
power of paradigm”.
Cuba perhatikan gambar di bawah;
Apa yang kita dapat katakan dari gambar ini?
Dari satu perspektif, kita mungkin boleh katakan ia adalah gambar seorang
wanita muda. Umurnya mungkin sekitar 20an atau awal 30an. Rambutnya panjang dan kulitnya putih dan licin. Kita mungkin boleh
katakan wanita ini nampak cantik dan menarik. Jika seorang jejaka melihat
wanita begini, dia mungkin boleh tergoda dengan kecantikannya.
Dari perspektif yang berbeza, gambaran yang dapat diberikan sama sekali
bertentangan dengan perspektif pertama di atas. Dari perspektif ke-2, kita juga boleh katakan ini adalah gambar
seorang wanita berumur 60an atau 70an. Hidungnya hodoh dan besar. Bahagian atas
hidungnya ada tahi lalat atau ‘benjolan’.
Pipinya berkedut dan wajahnya
nampak sedih. Lumrahnya, tiada jejaka
yang boleh tergoda pada wajah wanita tua ini.
Gambar wanita yang sama, tetapi dengan hanya melihat dari perspektif yang berbeza, kita akan dapat gambaran,
penilaian dan reaksi yang sama sekali bertentangan. Dari satu perspektif, ia adalah gambar wanita
muda dan cantik. Perspektif yang lain, ia adalah gambar wanita tua yang ‘buruk’!
(Nota: Pastikan anda dapat melihat kedua-dua perspektif wajah ini. Jika
tidak, anda mungkin tidak dapat memahami apa yang saya cuba sampaikan.)
Begitulah juga dengan ‘wajah’ PAS. Jika dilihat dari perspektif politik
konvensional, ia nampak ‘buruk’. Tetapi, tidakkah kita dapat menilai dari
perspektif lain? Wajarkah kita menilai hanya dari satu perspektif sahaja?
Perspektif manakah yang lebih adil?
Perspektif “politik dakwah”
Saya tidak pasti samada istilah “politik dakwah” ini betul atau tidak. Secara
ringkasnya, “politik dakwah” yang saya
maksudkan di sini ialah;
1. Parti politik yang membawa agenda dakwah Islam itu sama seperti
pendakwah yang bekerja untuk pastikan agenda Islam itu yang menang. Boleh jadi,
batang tubuh parti politik yang membawa agenda Islam itu kalah, tetapi agenda
perjuangannya diterima dan dilaksanakan oleh parti lain yang menang dalam
pilihanraya.
2. Kemenangan parti politik yang bertanding adalah dalam bentuk ia
istiqamah berpegang pada agenda Islam walaupun menerima pelbagai ujian dan
tentangan.
3. Kemenangan Islam yang diperjuangkan itu adalah sesuatu yang pasti
berlaku dan bukan lagi urusan parti politik.
4. Agenda perjuangannya sudah ditetapkan dan tidak bergantung kepada mood rakyat.
5. Tugas parti politik hanyalah memberi penerangan dan peluang pada rakyat
untuk bersama dengan perjuangannya. Kebersamaan rakyat itu diterjemahkan dalam
bentuk undi. Samada rakyat mengundi parti politik itu atau tidak, bukanlah
soalnya.
Izinkan saya memberi huraian lanjut. Apa yang saya maksudkan dari istilah
ini ialah usaha dakwah menegakkan Islam melalui kuasa politik. Tumpuan utama
adalah pada agenda dan ideologi iaitu untuk menegakkan Islam. Samada batang tubuh parti politik itu dapat
menjadi pemerintah atau tidak, itu bukan utama. Peranan parti politik dan
konsep kewujudannya sama seperti peranan dan kewujudan individu pendakwah.
Individu pendakwah itu berkumpul dengan individidu lain demi melaksanakan tugas
dakwah dalam segala lapangan termasuklah dalam politik pilihanraya.
Kewujudan parti politik hanyalah untuk memenuhi seruan dakwah iaitu menyeru
kepada kebaikan, mengajak yang maaruf serta mencegah kemungkaran dalam segala
aspek kehidupan termasuklah dalam bidang politik. Antaranya seruan Allah S.W.T di dalam
Al-Quran yang bermaksud;
“Kamu adalah umat yang terbaik yang
dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan mencegah dari yang
munkar, dan beriman kepada Allah.” (QS. Ali Imran: 110)
Konsep ‘menang’ dalam “politik dakwah” sama sekali berbeza berbanding
“politik konvensional”. Kemenangan dari perspektif “poltik dakwah” boleh
dihuraikan dari dua bentuk;
1. Kemenangan bentuk pertama: Kemenangan agenda dan ideologi Islam
mengatasi segala bentuk ideologi yang bertentangan dengannya.
Ia bermaksud agenda dan ideologi Islam dapat ditegakkan. Matlamat tertingginya
ialah;
“mendirikan Agama (Islam) dan mentadbir dunia dengan agama (Islam)”.
Ini bermakna, segala urusan kehidupan manusia samada dalam urusan
pemerintahan, penggubalan dan perlaksanaan undang-undang, pengurusan ekonomi,
perhubungan sesama manusia dan pergaulan antara manusia dan alam sekitarnya,
urusan kekeluargaan seperti nikah-cerai, soal ibadah khusus seperti solat dan
zakat, semuanya itu perlu ditadbir
berdasarkan apa yang telah ditetapkan oleh Al-Quran dan Sunnah serta
ijmak(kesepakatan) para ulamak yang muktabar (diyakini keilmuan mereka). Itulah
yang dimaksudkan dengan kemenangan Islam.
Dari bentuk kemenangan begini, ia sama sekali tidak ada kaitan dengan parti
politik yang membawa agenda Islam itu. Bermakna, parti politik yang bertanding
boleh jadi kalah dalam pilihanraya, tetapi agenda Islam yang dibawanya menang. Boleh
jadi juga parti politik itu menang dalam pilihanraya, tetapi agenda Islam yang
dibawanya gagal dilaksanakan.
Apa yang menarik dalam hal ini, melalui petunjuk Al-Quran dan Sunnah serta
dihuraikan oleh para ulama, kemenangan Islam mengatasi segala bentuk ideologi
dan sistem kefahaman lain adalah sesuatu yang pasti akan berlaku. Saya tidak
bercadang untuk menghuraikan dalil-dalilnya kerana bukan itu tujuan penulisan
ini. Setakat penulisan ini, cukuplah dinyatakan di sini bahawa akan sampai
masanya nanti dunia ini akan ditadbir oleh Islam. Kedatangan kemenangan itu
akan berlaku tepat pada masa yang ditakdirkan dalam ilmu Allah. Cuma kita tidak
dapat mengetahui bila ia akan berlaku. Mungkin dalam masa terdekat, dan mungkin
100 tahun lagi. Allah menyembunyikan persoalan ‘bila’ kerana ia sama sekali
bukan urusan kita sebagai manusia yang bertaraf hamba.
Ini bermakna, mana-mana parti politik, kumpulan manusia atau individu yang
meletakkan agenda perjuangan hidupnya untuk menegakkan Islam serta benar-benar
memperjuangkannya sebagaimana digariskan dalam Al-Quran, Sunnah dan ijmak ulama,
mereka tidak perlu risau atau takut bahawa Islam akan kalah dan perjuangan
mereka akan mati sekerat jalan. Itu tidak akan berlaku sama sekali. Apa yang
perlu ditakuti ialah sejauh mana mereka mampu konsisten (istiqamah) berpegang
teguh pada agenda Islam.
2. Kemenangan bentuk kedua: Parti politik itu dapat terus konsisten
berpegang pada agenda dakwah Islam tidak kira samada agenda Islam itu sedang
menang atau pun kalah. Firman Allah S.W.T yang bermaksud;
Dan sesiapa yang menjadikan Allah dan
rasulnya serta orang-orang yang beriman itu penolongnya (maka berjayalah dia),
kerana sesungguhnya golongan (yang berpegang kepada agama) Allah, itulah yang
tetap menang.
(Al-Maaidah 5:56)
Islam pasti akan dapat ditegakkan
apabila sampai masanya. Tetapi, tidak ada jaminan sama sekali parti politik itu
dapat konsisten berpegang pada agenda Islam. Keteguhannya berpegang pada Islam
pasti akan diuji. Firman Allah S.W.T yang bermaksud;
Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji
kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan
Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan
orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami); dan (sehingga) Kami
dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu.
(Muhammad 47:31)
Bentuk ujiannya adalah pelbagai sebagaimana telah dinyatakan dalam Al-Quran
dalam banyak tempat. Antaranya;
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu
dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan,
dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil
tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah 2:155)
Selain itu, ujian boleh datang dalam bentuk jalan kemenangan agenda Islam itu
terasa terlalu jauh,
Kalau apa yang engkau serukan kepada
mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu
perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik
itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka.
Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: "Kalau kami
sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu". (Dengan sumpah dusta itu)
mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa
sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya
mengikutmu).
(At-Taubah 9:42)
Ada masanya ujian dalam bentuk kebuntuan dalam mencari jalan kemenangan. Misalnya,
bertanding pilihanraya dalam keadaan tidak cukup kerusi, bagaimana agenda Islam
akan menang? Saat itu, satu-satunya jalan yang diharapkan adalah turunnya
pertolongan Allah;
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu
akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti
yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka
telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta
digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan
orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan
Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu
bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).
(Al-Baqarah 2:214)
Dari perspektif “politik dakwah”, agenda perjuangan sudah ditetapkan sebagaimana
yang dinyatakan dalam Al-Quran, Sunnah dan kesepakatan ulama. Tugas parti
politik adalah berdakwah, iaitu ‘menyeru’, mendidik masyarakat dalam cara yang
sebaik mungkin mengikut kadar kemampuan parti politik itu sendiri. Samada rakyat menyokongnya atau tidak, itu
bukan persoalan utama. Parti politik itu dapat menerima hakikat bahawa walau
sebaik mana pun penjelasan diberi, walau sesempurna mana pun perjuangan dan
keikhalasan mereka, walau kebenaran yang diperjuangkannya sejelas dan seterang
matahari sekalipun, hpasti ada golongan manusia yang menolak dakwah mereka. Firman
Allah S.W.T yang bermaksud;
Dan jika perbuatan mereka berpaling
(daripada menerima apa yang engkau bawa wahai Muhammad) terasa amat berat
kepadamu; maka sekiranya engkau sanggup mencari satu lubang di bumi (untuk
menembusi ke bawahnya) atau satu tangga untuk naik ke langit, supaya engkau
dapat bawakan mukjizat kepada mereka, (cubalah lakukan jika engkau sanggup).
Dan sekiranya Allah menghendaki, tentulah ia himpunkan mereka atas hidayah
petunjuk. (Tetapi Allah tidak menghendakinya), oleh itu janganlah engkau
menjadi dari orang-orang yang jahil.
(Al-An'aam 6:35)
Ayat di atas ini jelas menunjukkan bahawa Nabi Muhammad yang bertaraf nabi
yang maksum serta dikurniakan mukjizat pun tidak mampu memberikan keyakinan
kepada semua manusia, inikan pula parti politik yang kepimpinan dan ahlinya
manusia biasa!
Wajah PAS dari perspektif “politik dakwah”
Sebelum saya huraikan dengan lebih lanjut, saya ingin mengajak pembaca melihat
kembali “ilusi wajah” yang telah saya paparkan di atas. Dalam gambar “ilusi
wajah” itu, kita dapati gambar yang sama telah memberi gambaran yang berbeza.
Dari perspektif pertama, kita akan melihat gambar seorang wanita muda. Dari
perspektif kedua, kita dapat melihat wajah wanita tua. Apabila seorang jejaka ternampak wajah wanita
muda ini, ia mungkin jatuh hati padanya. Mungkin persoalan yang terlintas di
hatinya berbunyi,
“Adakah wanita ini sudah berpunya? Adakah dia sudah bersuami?”.
Tetapi jika dilihat dari perspektif seorang wanita tua, secara lumrahnya tiada
jejaka yang boleh jatuh hati dengannya.
Oleh itu, persoalan tentang samada wanita tua ini sudah berpunya atau tidak,
tidak berbangkit sama sekali.
Perhatikanlah, perspektif yang berbeza menghasilkan persoalan yang berbeza.
Persoalan yang timbul dari perspektif pertama, tiba-tiba menjadi janggal
apabila dilihat dari perspektif kedua.
Sekarang, mari kita lihat semula persoalan di awal penulisan ini yang
berbunyi, “Bagaimana PAS mahu menegakkan negara Islam dalam keadaan bertanding
tidak cukup kerusi?”
Sebelum saya jawab soalan di atas, saya ingin membuat satu pengakuan iaitu
saya bukanlah penulis yang baik. Saya telah cuba sebaik mungkin untuk
memahamkan pembaca tentang apa yang saya maksudkan dengan “politik dakwah”
berbanding “politik konvensional”. Saya tidak pasti adakah saya sudah dapat
memahamkan pembaca sama seperti yang saya faham. Ini kerana, sekiranya pembaca
dapat memahaminya seperti yang saya faham, pembaca akan sedar bahawa soalan itu
tidak relevan sama sekali. Ia hanya layak wujud jika dilihat dari perspektif
“politik konvensional”. Apabila dilihat dari perspektif “politik dakwah”, ia amat
janggal. Ia bukan sekadar janggal, malah
tidak patut wujud sama sekali. Jika wujud sekalipun, ia tidak akan dapat
memuaskan hati selagi si penyoal masih belum keluar dari perspektif “politik
konvensional” serta gagal melihat PAS dari perspektif “politik dakwah.
Memandangkan persoalan itu
sendiri sudah janggal atau tidak
wujud, sudah pasti jawapannya juga tidak wujud. Sebab itu bagi ahli PAS yang mengikuti
silibus tarbiyah PAS dan sudah biasa dengan pemikiran “politik dakwah”, mereka
sentiasa memahami PAS sebagai gerakan dakwah. Jika mereka ditanya tentang tentang
soalan yang hanya layak wujud dari perspektif “politik konvensional”, mereka
tidak mampu menjawabnya dengan baik. Si penyoal pula, apabila tidak mendapat
jawapan yang diharapkan, mereka akan menyangka bahawa ahli PAS ini ‘celaru’
pemikirannya. Lebih jauh lagi, ada yang menyangka ahli PAS ini telah didoktrin,
taksub dan jumud sehingga tidak boleh
berfikir! Sebenarnya, si penyoal itulah yang masih belum dapat melihat perspektif
“politik dakwah”. Sekiranya si penyoal itu berjaya melihat PAS dari perspektif “politik
dakwah”, dia sendiri akan sedar soalan yang ditanya tidak berbangkit sama
sekali.
Dari perspektif “politik dakwah”, soalan itu menjadi janggal atas banyak
sebab. Antaranya;
1. Tugas PAS hanyalah bekerja ke arah menegakkan negara Islam (iaitu negara
yang melaksanakan Islam sebagaimana diperintahkan di dalam Al-Quran, Sunnah dan
kesepakatan ulamak muktabar. Kejayaan PAS adalah bergantung pada sejauh mana ia
menjalankan kerja dakwah (iaitu menyeru kepada kebaikan, mengajak kepada yang
maaruf serta mencegah kemungkaran).
2. Dalam konteks politik pilihanraya, PAS bertanding pada kadar yang PAS
mampu. Jika PAS tidak bertanding dalam pilihanraya atas sebab-sebab yang
diizinkan syarak, ia bukanlah bermakna PAS gagal atau kalah. Firman Allah S.W.T;
Allah tidak memberati seseorang melainkan
apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan
ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya….. (Al-Baqarah 2:286)
3. Negara Islam akan tertegak dengan
kehendak Allah dan berdasarkan ketetapan Allah beserta cara yang dimahukan oleh
Allah. Ia tidak semestinya melalui pilihanraya. Bermakna, jika PAS tidak masuk
bertanding pilihanraya sekalipun, Allah berkuasa untuk menjadikan Malaysia sebuah
negara Islam sekiranya Allah berkehendak sedemikian.
4. Tugas PAS dan mana-mana orang Islam adalah untuk menjadi ‘asbab’(penyebab)
untuk memenangkan agama Allah berdasarkan kemampuan, kuasa, kerusi parliman
yang ditandingi dan dimenangi. Selain itu, PAS dan mana-mana orang Islam tidak
boleh menjadi penghalang kepada tertegaknya negara Islam.
Soalan yang setara
Apabila ada orang bertanya soalan seperti ini;
“Bagaimana PAS mahu menegakkan
negara Islam dalam keadaan bertanding pun tak
cukup kerusi?”
Barangkali si penyoal sedang mencari parti politik mana yang mampu
memperjuangkan kesejahteraan rakyat. Mungkin si penyoal ada kesedaran Islam. Dia
sendiri ingin melihat Islam dapat ditegakkan. Dia sendiri ingin membantu pihak
yang mahu dan mampu berjuang menegakkan Islam. Sekurang-kurangnya bantuan yang
dapat diberikannya adalah dalam bentuk undi dalam pilihanraya. Jadi, soalan itu
ditujukan kepada PAS kerana dia berkongsi cita-cita yang sama dengan PAS iaitu
untuk berjuang ke arah wujudnya keadilan, kesejahteraan dan keamanan negara dengan
tertubuhnya negara Islam atau negara berkebajikan. Tetapi, dia tidak yakin
dengan kemampuan PAS serta tidak yakin adakah PAS benar-benar memperjuangkan
agenda negara Islam (atau negara berkebajikan) dalam keadaan PAS bertanding
dalam keadaan tidak cukup kerusi parlimen dan dalam keadaan bersendirian tanpa
pakatan dengan parti-pati politik yang lain. Dia tertanya adakah agenda negara
Islam atau negara berkebajikan itu hanyalah propaganda untuk menarik undi dan
atas kepentingan kuasa semata-mata.
Jika begitulah latar belakang si penyoal tadi, barangkali soalan yang setara
dengan soalan asal tetapi dilihat dari
perspektif “politik dakwah” sepatutnya berbunyi;
“Adakah PAS menjadi ‘asbab’(penyebab) ke arah tertegaknya Islam, atau PAS
hanya jadi batu penghalang?”
Dengan kata lain;
“Adakah PAS konsisten berpegang teguh dengan tali Islam, tidak kira samada
Islam itu di atas (menang) atau di bawah (tidak memerintah)?”
Dengan kata lain;
“Adakah PAS benar-benar menjalankan tugas dakwahnya (iaitu menyeru kepada
kebaikan, mengajak kepada maaruf dan mencegah kemungkaran) atau itu hanya
propaganda kosong sehingga tidak jejak di bumi nyata?”
Saya tidak bercadang menjawab persoalan itu di sini kerana ia memerlukan
ruang tersendiri. Untuk penulisan ini cukuplah dinyatakan bahawa jika soalan-soalan
ini dijawab dari perspektif “politik dakwah”, barulah kita akan nampak betapa
‘cantik’nya PAS. Pastinya ia tidaklah se’cantik’ perjuangan politik seperti yang
ditunjukkan oleh gerakan yang dipimpin oleh Nabi Muhammad s.a.w yang menjadi sumber
rujukan dan inspirasi bagi semua pendakwah Islam. Tetapi sekurang-kurangnya
kita akan dapat lihat ‘cantik’nya PAS berbanding parti-parti politik yang
bersaing dengannya.
Selain itu, jika dilihat dari perspektif “politik konvensional”, persoalan
samada PAS benar-benar berpegang pada tali Islam, adalah tidak relevan sama
sekali. Sebab itu, tidak hairanlah mereka yang tidak dapat keluar dari
perspektif “politik konvensional” tidak akan berminat untuk mencari jawapan
sebegini. Akibatnya mereka sentiasa
melihat PAS itu ‘buruk’ serta gagal melihat ‘kecantikan’nya. Andai dia dapat lihat sekalipun, ia tidak akan
dapat menghargainya kerana itu bukanlah soalan yang penting baginya. Ibarat seorang jejaka yang sedang mencari
pasangan hidup, kemudian terjumpa seorang wanita tua yang kulit berkedut. Adakah
si jejaka ini masih mahu bertanya, “adakah wanita ini sudah berpunya?”. Seandainya diberi jawapan sekali pun, adakah
si jejaka ini berminat dengan jawapan itu?
Faktor yang menghalang seseorang untuk
melihat dari perspektif “politik dakwah”
Bagi mereka yang mengenali PAS sebagai gerakan dakwah, yang mengkaji perjalanan
sirah nabi Muhammad s.a.w sebagai ‘ahli politik’ dan pemerintah yang berjaya,
yang memahami fiqh harakah sebagaimana yang dipelajari oleh ahli PAS yang
mengikuti sistem usrah PAS, tentulah tidak sukar untuk memahami PAS dari
perspektif “politik dakwah”. (Sebaliknya, mereka kadangkala menghadapi kesukaran
untuk memahami perspektif “politik konvensional”).
Namun, bagi sesetengah pihak, mereka menghadapi masalah untuk melihat dan membuat penilaian dari perspektif “politik
dakwah”.
Pada pendapat saya, ada beberapa faktor yang menghalang seseorang untuk
melihat serta menghargai perspektif “politik dakwah”. Antaranya;
1. Salah faham terhadap konsep dakwah.
Saya pernah melihat satu rancangan di televisyen berkisar analisa
pilihanraya negeri Sarawak. Antara yang disebut oleh penganalisa itu ialah, “Sekiranya
PAS sekadar mahu berdakwah di Sarawak, mereka tidak perlu bertanding dalam
pilihanraya negeri ini”. Barangkali, penganalisa ini membayangkan kerja dakwah
itu cukup dengan berceramah di masjid, atau ziarah dari pintu ke pintu dan
bercerita tentang Islam. Sedangkan perbuatan sebegitu hanya salah satu elemen
dari dakwah yang disebut ‘menyeru’ kepada kebaikan. Sedangkan dakwah itu lebih
luas dari sekadar ‘menyeru’. Jika dikaji gerakan dakwah yang dipimpin oleh Nabi
Muhammad s.a.w, baginda dan para sahabat bukan sahaja melakukan kerja-kerja ‘menyeru’,
malah baginda berhijrah ke Madinah, mendirikan negara Islam Madinah,
memperkenalkan perlembagaan Madinah untuk menyusun atur masyarakat, dan apabila
keadaan memerlukan, baginda akan keluar berperang dengan senjata. Semua
kerja-kerja itu adalah dakwah!
2. Salah faham terhadap politik.
Ada yang berpandangan politik itu kotor. Politik itu adalah urusan merebut kuasa dari kumpulan yang
gila kuasa. Sehingga ada pula yang berpandangan politik pilihanraya di Malaysia
ini tidak memenuhi hukum syarak. Dakwah pula adalah perbuatan yang mulia. Oleh
itu, orang yang berpandangan begini tentu merasa janggal jika politik yang
kotor ini digunakan untuk tujuan dakwah yang murni.
3. Pengaruh saki baki pemikiran sekular
Saya ada mengenali seseorang yang saya anggap seorang pendakwah yang baik.
Akhlaknya baik dan sentiasa memelihara solat. Dia banyak bercerita tentang
Islam dan dakwah. Saya perhatikan dia amat memahami konsep dakwah dan kewajipan
menegakkan Islam. Beliau memahami bahawa kerja-kerja dakwah bukan semata-mata
menyeru kepada kebaikan. Beliau juga memahami konsep ‘kemenangan’ dalam Islam
adalah sejauh mana individu atau kumpulan itu berpegang teguh dengan Islam.
Soal bagaimana Islam itu akhirnya tertegak dalam negara dan dunia ini, itu
urusan Allah. Beliau juga memahami bahawa Islam itu syumul dan perlu diperjuangkan
dalam segenap aspek kehidupan. Tetapi anehnya, apabila beliau bercakap soal PAS,
tiba-tiba segala konsep dan kefahamannya tentang dakwah itu seakan-akan hilang!
Tiba-tiba beliau berbicara tentang PAS
dari perspektif “politik konvensional”. Barangkali ini adalah saki baki
pemikiran sekular iaitu pemikiran yang mengasingkan urusan agama dari urusan
politik. Oleh itu, apabila beliau bercakap tentang perjuangan politik, ia sama
seperti bercakap tentang pertandingan bola sepak. Mungkin beliau sangka menyokong parti politik
sama seperti menyokong pasukan bola sepak yang tidak ada kaitan dengan dakwah.
Rumusan keseluruhan
Secara ringkasnya, apa yang ingin saya sampaikan dalam penulisan ini ialah;
1.
Apabila
ditanya, “Bagaimana PAS mahu menegakkan negara Islam dalam keadaan bertanding
pun tak cukup kerusi?” Jika dijawab dari perspektif “politik konvensional”,
ternyata PAS nampak ‘buruk’.
2.
Dari
perspektif “politik dakwah”, persoalan itu tidak timbul sama sekali. Ini kerana
konsep kemenangan, agenda perjuangan, tugas dan cita-cita parti politik dari
perspektif “politik konvensional” sama sekali berbeza dari perspektif “politik
dakwah”.
3.
Jika
PAS mahu dinilai dari perspektif “politk dakwah”, soalan yang patut ditanya
ialah, “Sejauh mana PAS berpegang dengan tali Islam tidak kira samada Islam
sedang menang atau sedang dtitindas?”
4.
Ada
beberapa faktor yang menghalang seseorang dari menilai PAS dari perspektif “politik
dakwah” yang seterusnya mengakibatkan seseorang itu tidak nampak ‘kecantikan’
PAS. Antara faktornya ialah salah faham terhadap konsep dakwah, salah faham
terhadap politik dan pengaruh saki baki pemikiran sekular.
Demikianlah pandangan saya.
Basri DK
basridk.blogspot.my
2 October 2016/ 1 Muharam 1438H
No comments:
Post a Comment