Pages

Sunday, 30 October 2016

Adakah PAS membolot kebenaran?

Ada orang berkata, “PAS tidak patut menganggap kumpulan mereka sahaja yang benar. PAS tidak patut membolot kebenaran!”

Berikut respon saya;
……………………….

Kebenaran (Al-haq) datang dari Tuhan. Ia bersifat mutlak, iaitu bukan bersifat relatif atau subjektif sebagaimana yang difahami oleh golongan liberal. Oleh kerana sumber kebenaran adalah satu (iaitu dari Tuhan), maka kebenaran juga adalah bersifat tunggal (satu).  Namun, apabila kebenaran yang satu itu sampai kepada manusia, manusia mula berbeza pandangan dan kefahaman. Ini kerana setiap manusia mempunyai pengalaman, kencenderungan, pembawaan, kepentingan, pengaruh nafsu yang akhirnya kebenaran yang asalnya satu itu dilihat menjadi banyak. Apa yang berbeza adalah kefahaman atau pandangan manusia terhadap kebenaran.  Sedangkan hakikat kebenaran tetap satu dan mutlak.

Mengaku  “agama sayalah yang benar” merupakan pengakuan manusia ‘lumrah’.

Orang Kristian mendakwa agama merekalah yang benar. Orang Hindu juga mendakwa agama merekalah yang benar. Orang Islam lebih-lebih lagi mendakwa agama Islamlah yang benar. Setiap penganut agama ada hujah tersendiri untuk menyokong dakwaan mereka.

Mana satu agama yang benar? Mana satu yang menipu? Itu persoalan lain.  Penulisan ini tidak berminat untuk berbicara tentang subjek “perbandingan agama”.

Apa yang saya ingin perkatakan dalam penulisan ini ialah setiap kumpulan agama mendakwa diri mereka yang benar. Pengakuan itu adalah lumrah. Malah, itulah yang sewajarnya. Sehinggakan Firaun sendiri mendakwa dirinya di pihak yang benar ketika menentang Nabi Musa a.s. Perhatikan ungkapan Firaun yang dirakamkan oleh Al-Quran (yang bermaksud);

"Aku tidak mengesyorkan kepada kamu melainkan dengan apa yang aku pandang (elok dijalankan), dan aku tidak menunjukkan kepada kamu melainkan jalan yang benar". (Ghaafir 40:29)

Samada Firaun benar-benar merasakan dirinya benar atau bermaksud untuk menipu rakyatnya, itu soal lain. Apa yang jelas, tidak mungkin manusia yang ‘normal’ bersama sesuatu kumpulan atau kepercayaan yang diyakininya salah atau sesat. Sudah menjadi fitrah manusia untuk mencari dan mengikuti kebenaran.

Islam adalah agama yang bersifat “gerakan”.

Sudah menjadi fitrah manusia untuk hidup secara berkumpulan. Apabila seseorang individu itu menerima dan berpegang teguh pada kebenaran, dia akan mencari dan berhubung dengan individu lain yang menganut fikrah kebenaran yang sama dengan dirinya. Dari seorang individu, akan berkumpul menjadi dua, tiga dan seterusnya. Individu yang berkumpul inilah yang membentuk kumpulan.

Itulah yang berlaku ketika Nabi Muhammad s.a.w mula diperintahkan untuk menyebarkan kebenaran ajaran Islam. Individu-individu yang menyahut seruan kebenaran yang dibawa oleh baginda rasulullah s.a.w, berkumpul untuk mempertahan, mendalami, dan seterusnya mengembangkan ajaran kebenaran.  Dari sinilah terbinanya kumpulan.

Perhatikan maksud firman Allah S.W.T berikut (yang bermaksud);

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (agama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan agamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (agama) Allah…. (As-Saff 61:14)

Ayat ini menggambarkan bagaimana kebenaran itu sedang mengumpulkan penolong-penolongnya.

Kumpulan ini pula sifatnya tidak statik. Ini kerana kebenaran itu sendiri ‘tidak boleh duduk diam’. Kebenaran itu sendiri sentiasa mahu ‘meliputi’  dan tidak mahu ‘diliputi’ oleh kebatilan. Untuk itu, ia harus bergerak agar ia terpelihara, dapat diterjemahkan dalam bentuk tindakan dan dapat dikembangkan dan tersebar kepada manusia lain. Sifat kebenaran itu adalah seperti cahaya yang pasti akan bergerak untuk menerobos kegelapan.

Firman Allah S.W.T (yang bermaksud);

Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu Nur (cahaya) yang menerangi . (An-Nisaa' 4:174)

Kumpulan yang bersama ”kebenaran yang bergerak” itulah dinamakan gerakan. Bagi penganut Islam, kebenaran itu adalah Islam. Maka gerakan yang bersama Islam itu dinamakan “gerakan Islam”. Kita boleh namakan gerakan ini dengan nama lain seperti kumpulan, jamaah, aliran, fahaman, parti, persatuan dan lain-lain. Itu hanyalah istilah yang berubah berdasarkan konteks atau keadaan tertentu. Sedangkan ‘substance’nya adalah sama iaitu “gerakan yang memperjuangkan kebenaran sebagaimana dianjurkan oleh Islam”.

Apabila adanya gerakan, maka pasti adanya kepimpinan dan kerja berpasukan. Tidak mungkin penganut kebenaran ini bergerak bersendirian sedangkan penganut kebatilan pula bergerak secara kumpulan yang tersusun. Apatah lagi ajaran Islam amat menitik beratkan konsep kepimpinan.

Perhatikan maksud hadith berikut;

“Apabila keluar tiga orang dalam musafir maka lantiklah salah seorang mereka sebagai ketua”. [Abu Daud, no. 2608, Hasan Sahih].

Lihatlah, dalam hal sekecil musafir itupun Nabi Muhammad s.a.w memerintahkan kita melantik ketua. Inikan pula Gerakan Islam yang mempunyai agenda yang lebih besar.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud;
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. (As-Saff 61:4)

Konsep kepimpinan dan kerja berpasukan ini bukan sahaja ada dalam gerakan Islam. Malah, ia meliputi urusan kehidupan manusia seharian. Malah haiwan juga mengamalkan konsep kerja berpasukan. Perhatikanlah bagaimana seekor hamster, itik dan kura-kura yang menggelarkan diri mereka kumpulan Wonderpets telah berkata dengan penuh semangat;

“Kami tak besar dan kami tak kuat, kalau berkerjasama semua jadi mudah”.

“Apa yang penting, kerjasama!”

(Hendak selamatkan haiwan yang dalam kesusahan pun memerlukan teamwork, inikan pula hendak buat kerja selamatkan ummah!)

Gerakan yang benar adalah gerakan yang menyambung perjuangan Nabi Muhammad s.a.w

Gerakan yang benar adalah gerakan (dakwah) yang dipimpin oleh Nabi Muhammad s.a.w. Gerakan ini tidak terhenti dengan wafatnya Nabi kita yang dikasihi. Kepimpinan gerakan ini disambung oleh Khulafa’ Ar-Rasyidin.

Nabi kita Muhammad s.a.w telah berpesan dalam hadith berikut (yang bermaksud):

Dari Abi Nujaih ‘Irbadl bin Sariyyah radliyallaahu ‘anhu, ia berkata : Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam memberi pelajaran kepada kami sehingga hati kami takut kepadanya dan mata mencucurkan air mata. Kami berkata : “Wahai Rasulullah, sepertinya pelajaran ini adalah pelajaran orang yang akan berpisah ? Oleh karena itu, berilah kami nasihat”. Beliau bersabda : “Aku wasiatkan hendaklah kalian bertaqwa kepada Allah, mendengar dan taat kendati kalian diperintah oleh seorang budak, karena orang-orang yang hidup (sepeninggalku) dari kalian akan melihat pertentangan yang banyak. Maka, hendaklah kalian berpegang teguh pada sunnahku dan sunnah para khulafaur-rasyidin yang mendapat petunjuk sesudahku. Gigit (pegang erat) sunnah tersebut dengan gigi geraham. Tinggalkanlah hal-hal yang baru, karena setiap bid’ah adalah sesat” [Hadith Sahih]

Perjuangan gerakan yang membawa Islam ini ada pasang surutnya. Ada waktu Islam memerintah sehingga 2/3 dunia semasa zaman pemerintahan Umar Al-Khattab. Ada masanya Islam ditindas seperti yang berlaku dalam dunia hari ini. Namun, penganut kebenaran yang berpegang teguh dengan sunnah nabi tetap wujud hingga ke hari ini. Ini adalah jaminan dari Nabi Muhammad s.a.w;

Dari Uqbah bin Amir r.a, berkata: Aku mendengar Rasullah s.a.w bersabda: “Akan senantiasa ada segolongan dari umatku yag berperang kerana perintah Allah. Mereka dimenangkan Allah atas musuh mereka. Tidak memberi madharat kepada mereka orang-orang yang menyelisihi mereka, hingga datang hari kiamat dan mereka di atas yang demikian itu.” (HR Muslim)  

Maksud firman Allah S.W.T;
Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya. (Al-Maaidah 5:54)

Ayat ini juga menunjukkan akan ada suatu ‘kaum’ yang disifatkan sebagai “Allah kasihkan mereka, dan mereka kasihkan Allah” yang berjuang bersungguh-sungguh pada jalan Allah.

Mengaku “gerakan sayalah yang benar” merupakan pengakuan manusia ‘lumrah’.

Asasnya, kebenaran itu tunggal (satu). Maka, gerakan yang membawa kebenaran itu juga ‘bersifat satu’. Walaupun ia mungkin terpecah pada nama dan sempadan geografi, tetapi sifatnya tetap satu, iaitu bergerak atas kesatuan saff.

Hari ini, kita menyaksikan kewujudan banyak gerakan/kumpulan yang berbeza. Masing-masing mendakwa diri merekalah gerakan Islam yang menyambung tugas dakwah yang diasaskan oleh Nabi Muhammd s.a.w. Walaupun jika semua muslim bersifat jujur dan ikhlas untuk bersama gerakan kebenaran, namun kepelbagaian gerakan ini sesuatu yang tidak boleh dielak. Ini kerana setiap manusia mempunyai ilmu, pengalaman dan kencenderungan yang berbeza.  Apatah lagi dalam dunia Islam ini sentiasa ada golongan munafik yang berselindung dicelah-celah barisan kumpulan muslim yang jujur dan ikhlas. Ini menyebabkan gerakan-gerakan Islam ini dilihat banyak dan adakalanya bertembung antara satu sama lain.

Apa yang berbeza adalah kefahaman atau pandangan manusia terhadap gerakan Islam.  Sedangkan gerakan yang memperjuangkan kebenaran itu hakikatnya tetap ‘bersifat satu’.

Misalnya, pengikut dari Jamaah Tabligh  menganggap kumpulan mereka yang benar (atau paling menghampiri kebenaran). Mereka percaya bahawa cara dakwah mereka itu adalah cara dakwah Nabi. Kumpulan mereka bergerak merentas sempadan kaum mahupun negara. Hujah mereka disokong oleh ramai golongan ulama dari seluruh dunia. Samada kita hendak percaya atau tidak, itu soal lain. Samada ada hujah lain yang bertentangan atau tidak, itu soal lain. Apa yang ingin saya tekankan ialah pengikut jamaah tabliqh menganggap kumpulan mereka yang benar. Pengakuan itu adalah ‘lumrah’ dan menepati fitrah semula jadi manusia yang mahukan kebenaran.

Pengikut dari PAS juga menganggap kumpulan mereka yang benar. Mereka juga menganggap cara dakwah mereka menepati cara dakwah nabi dan khulafa Ar-Rasyidin.  Pengikut PAS juga percaya bahawa gerakan mereka juga bersifat ‘antarabangsa’. Walaupun di negara lain tidak ada PAS, tetapi ada gerakan Islam yang mempunyai ‘fikrah’ perjuangan yang sama dengan PAS. Cuma mereka bergerak atas nama yang berbeza, sedangkan mereka berada di atas saff yang sama. PAS di Malaysia sama seperti Ikhwanul Muslimin di Mesir,  HAMAS di Palestin, MASYUMI di Indonesia. Setiap gerakan Islam ini sekali sekala berkumpul dan bermesyuarat untuk saling bertukar-tukar pandangan.

 Ada juga yang berpandangan bahawa antara Jamaah Tabligh dan PAS, walaupun mereka berbeza dari segi organisasi dan pendekatan, tetapi gerakan mereka saling melengkapi antara satu sama lain. Jika wujud pertembungan sekalipun, ia bersifat “persaingan sihat” iaitu “berlumba-lumba ke arah kebajikan”. Justeru, walaupun PAS dan Jamaah Tabligh merupakan dua organsisasi berbeza, namun mereka masih boleh dianggap berada di saff  atau ‘kesatuan’ yang sama. Samada kita boleh bersetuju atau tidak dengan pandangan ini, itu persoalan lain.

Ada golongan yang menganggap Perdana Menteri Malaysia adalah ibarat khalifah negara Islam. Mereka mengganggap pihak yang membentuk parti atau gerakan yang mahu menjatuhkan perdana menteri walaupun melalui jalan pilihanraya adalah pemberontak dan pelampau. Bagi mereka, UMNO adalah  ‘hero’ yang menjadi penghalang kepada golongan pemberontak ini. Bagi mereka, UMNO adalah pihak yang benar dan PAS adalah gerakan yang berada di pihak yang salah. Saya tidak mahu mempertikaikan pandangan mereka di sini. Tetapi, cukuplah dinyatakan disini, mereka juga mengaku kumpulan mereka yang menyokong UMNO itu adalah benar. Pengakuan itu adalah lumrah.  Samada kita boleh setuju atau tidak, itu soal lain.

Ada pula golongan yang menganggap dengan menjadi “ahli sunnah wal jamaah” sudah cukup dikira sebagai “jamaah” yang dimahukan oleh Islam. Konsep gerakan (hizbi) yang mempunyai organisasi dan ketua itu bukanlah gerakan yang benar, malah hanya menimbulkan banyak perselisihan dan kekacauan. Begitulah pandangan mereka.

Justeru, kumpulan/gerakan mana yang benar (iaitu “gerakan yang memperjuangkan kebenaran sebagaimana dianjurkan oleh Islam”? Adakah PAS? Atau Jamaah Tabligh? Atau UMNO? Atau memadai dengan mengaku sebagai “ahli sunnah wal jamaah”? Atau bagaimana?

Penulisan ini tidak bermaksud untuk membahaskan persoalan ini. Malah bukan level saya untuk membahaskan perkara ini terutamanya di ruang awam.

Apa yang saya ingin tekankan di sini ialah, setiap kumpulan (gerakan), tidak kira bernama PAS, atau Jamaah Tabligh atau apa nama kumpulan sekalipun, masing-masing percaya kumpulan merekalah yang benar. Masing-masing percaya kumpulan merekalah yang “berdakwah cara nabi”.  Kepercayan begitu adalah ‘lumrah’. Ia adalah fitrah manusia yang mahu bersama kebenaran. Ia bukan sahaja fitrah bagi orang Islam, malah pengikut agama lain juga mempunyai fitrah yang mahu mengatakan “kumpulan sayalah yang benar”.

Pertikaian yang tidak ‘lumrah’.

Apabila ada orang berkata “PAS tidak patut menganggap kumpulan mereka sahaja yang benar. PAS tidak patut membolot kebenaran!”, bermakna yang dipertikaikan ialah anggapan itu sendiri! Dengan kata lain, dia salahkan PAS hanya kerana PAS menganggap dirinya benar. Bagi dia, apabila PAS beranggapan begitu, maka PAS telah menafikan kebenaran kumpulan lain. Bagi dia PAS telah membolot kebenaran. 

Bagi saya, ini adalah pertikaian yang tidak ‘lumrah’. Ini bentuk pertikaian yang aneh. Sedangkan Firaun pun mengaku dirinya di pihak yang benar, takkanlah PAS (dan gerakan lain) tidak boleh mengaku dirinya sebagai gerakan yang benar?

Adakah ini bermakna PAS membolot kebenaran?

Saya membuat analogi begini:

Apabila si A mengaku isterinya  adalah wanita yang paling cantik di dunia, adakah ini bermakna si A membolot kecantikan? Adakah ini bermakna si B tidak boleh menganggap isterinya pula wanita yang paling cantik di dunia?

Jika ada yang  menjawab, “Ya. Si A telah membolot kecantikan!” maka saya terpaksa mengaku yang saya sudah kehabisan hujah!

Sesungguhnya, perkara yang paling susah hendak dibahaskan adalah perkara yang paling mudah.  Apa lagi yang boleh dihujahkan pada orang yang mengatakan “matahari tidak wujud” di waktu tengahari yang panas terik?

Wallahualam.

Basri DK
basridk.blogspot.my
30 Oktober 2016/ 29 Muharram 1438H

No comments:

Post a Comment