“Sensei,saya nak duduk dekat dengan Fuji-san, sebab gunung tu cantik. Boleh cadangkan universiti yang berdekatan?”
“Sensei, saya nak duduk dekat dengan
bandar Tokyo, nanti mudah saya nak pergi shopping.
Tapi tak nak dalam Tokyo sebab di sana
kos hidup mahal. Boleh cadangkan universiti yang sesuai?”
Begitulah lebih kurang maksud soalan
saya kepada guru kelas G1, Haraguchi-sensei. Dialog ini berlaku kira-kira pada
tahun 1998, iaitu 16 tahun yang lalu. Saya dan rakan-rakan perlu mengisi borang
pilihan daigaku. Kami diberikan senarai
kira-kira 100 univerisiti di Jepun. Maklumat lain kami perlu cari sendiri. Kami
tidak tahu pilihan yang baik bagi kami. Apa kriteria yang perlu kami cari. Pada
waktu itu, penggunaan internet masih belum berkembang seperti sekarang. Tiada
forum atau website yang boleh dirujuk. Sumber rujukan kami pada waktu itu
adalah dari sensei dan senpaitachi yang sekali–sekala datang menjenguk kami di
AAJ. Maklumat terhad. Maka, tidak sedikit juga yang membuat pilihan daigaku
berdasarkan kriteria “senpai kata best”.
Sedangkan apa yang disampaikan oleh senpai itu hanya terhad pada perspektif
mereka.
(Kenangan
nyuugakushiki. Saya memilih Tsukuba-Dai kerana faktor dekat dengan Tokyo. Alahai...
naifnya... Sedangkan banyak lagi kriteria yang baik yang ada pada daigaku itu)
Lima kriteria memilih daigaku
Perlukah bersungguh-sungguh dalam memilih daigaku?
Semasa saya di AAJ dulu, saya berpandangan,
“ Ala.. universiti mana-mana pun sama je... yang penting dapat pergi nihon!”
Justeru itu, saya tidak begitu bersungguh dalam membuat pilihan. Namun, setelah melalui sendiri kehidupan di dua buah universiti di Jepun, paradigma itu sedikit sebanyak telah berubah. (Saya berada di Tsukuba-daigaku selama empat tahun, dan sambung ke peringkat master selama dua tahun di Kitami-Kyougyou-Daigaku).
Saya dapati ada perbezaan ketara antara dua universiti ini dari segi suasana pembelajaran, suasana kehidupan, budaya masyarakat setempat, cuaca dan lain-lain. Suasana ini sedikit sebanyak memberi kesan kepada diri saya hingga ke hari ini. Semasa berada di dua tempat yang berbeza ini, saya memerlukan ‘skill’ atau ‘kekuatan’ yang berbeza untuk menyesuaikan diri.
Setelah pulang ke Malaysia, saya bertambah yakin pemilihan daigaku sedikit sebanyak memberi kesan dalam perjalanan kerjaya dan kehidupan saya.
Apatah lagi, Islam menggalakkan umatnya berusaha dengan tekun. Dalam hal ini, saya teringat satu hadith;
"Sesungguhnya Allah SWT menyukai apabila seseorang kamu bekerja dan melakukan pekerjaan dengan tekun." (Hadis Riwayat Abu Daud)
Dengan mengambil ‘spirit’ dari hadith ini, saya ingin katakan pada adik-adik yang bakal memilih daigaku,
“apabila anda memilih daigaku, maka pilihlah dengan tekun”.
Semasa mengisi borang pemilihan daigaku,
saya telah letakkan Tsukuba-daigaku sebagai pilihan pertama. Shizuoka-daigaku pula
(kalau tak silap) sebagai pilihan kedua. Rasanya ada lagi pilihan ketiga, tapi
saya tidak ingat. Maklumlah, sudah terlalu lama ia berlalu. Pilihan yang dibuat
juga secara ‘sewenang-wenangnya’. Keputusannya, saya ditempatkan di universiti
pilihan pertama, iaitu Tsukuba-Daigaku. Tsukuba-dai antara dai yang ‘dekat’
dengan Tokyo iaitu kira-kira 100 km. Setelah
lalui sendiri kehidupan di Tsukuba, saya dapati kriteria itu bukanlah kriteria
yang penting. Tetapi banyak kriteria lain yang lebih penting menyebabkan saya
bersyukur dengan pilihan yang dibuat. Dalam hal ini, saya telah membuat pilihan yang baik, tetapi dengan
jalan yang tidak matang.
Melalui pengalaman rakan-rakan, saya
dapati ada banyak kriteria atau faktor mereka memilih daigaku tertentu. Ada yang
nak ikut senpai, ikut awek atau tak nak tempat sejuk seperti hokkaido. Ada pula
yang pilih kerana faktor salji. Semuanya
bergantung kepada tahap ‘kematangan’ masing-masing dan sistem nilai (value system) yang mereka pegang. Ada orang letakkan nilai yang paling tinggi
pada ‘faktor salji’. Maka, pilihannya pada tempat yang ada salji. Ada orang
yang letakkan nilai yang tinggi pada survival
agamanya, lalu memilih tempat pengajian yang ada masjid atau kumpulan usrah.
Ada pula yang letakkan nilai yang tinggi pada ‘cari duit’, lalu memilih tempat
yang ada baito (kerja part-time)
dengan gaji yang lumayan.
Setelah pulang ke Malaysia, barulah saya
sedar ada beberapa kriteria tertentu yang perlu diambil kira. Di sini, saya ingin kongsikan 5 kriteria.
Iaitu;
1. Faktor ‘agama’.
Saya teringat kisah seorang yang telah
membunuh 100 orang. Dia berjumpa dengan seorang alim untuk mendapat nasihat
bagaimana mahu bertaubat. Lalu si alim itu menyuruhnya berpindah ke negeri
lain. Ini kerana negeri lain itu lebih baik untuk si pembunuh untuk bertaubat. Ini menunjukkan faktor suasana itu boleh mempengaruhi ‘agama’ seseorang.
Pengaruh kawan-kawan juga memberi kesan kepada 'agama' kita. Ini mengingatkan saya kepada hadith yang bermaksud;
"Perumpamaan teman yg baik & teman yang tidak baik ialah umpama wangi-wangian dan tukang besi. Adapun pembawa wangi-wangian, sama ada dia memberinya sedikit ataupun anda membeli daripadanya sedikit ataupun kamu dapat mencium dprdnya bau yang wangi. Manakala tukang besi, sama ada dia membakar bajunya ataupun kamu akan mencium dairpadanya bau-bauan yang busuk." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
Bagi saya, minimum requirement untuk pilih sesuatu daigaku itu adalah
sekurang-kurangnya ada didirikan solat Jumaat secara konsisten. Ini tanda tempat
ini mempunyai orang Islam yang cukup dan aktif. Biasanya, tempat sebegini akan
ada juga solat berjemaah dan ada fasiliti seperti surau. Selain itu, suasana ‘agama’ yang baik adalah
kumpulan usrah, atau banyak aktiviti keagamaan.
Walaubagaimanapun, faktor ‘agama’ ini
agak sukar diukur. Ada keadaan yang mana pelajar ini dihantar di tempat yang pada
asalnya tiada didirikan solat jumaat. Tetapi dengan kesedaran dan ikhtiar
beliau, solat jumaat dapat dilaksanakan dan aktiviti agama dapat berkembang.
Orang yang datang kemudian darinya, meneruskan amalan baik yang beliau
tinggalkan. Pahala terus berjalan walaupun telah kembali ke tanahair. Di
sinilah letaknya keunikan hidup seorang mukmin. Ia mampu mampu mengambil
manfaat atas sebarang suasana yang datang kepadanya. Ini mengingatkan saya kepada satu hadith;
“Amat
ajaib keadaan seorang mukmin, sesungguhnya semua keadaannya adalah baik belaka.
Ini tidak berlaku kecuali kepada seorang mukmin. Sekiranya dia dikurniakan
kesenangan dia akan bersyukur dan ini baik untuknya. Sekiranya dia ditimpa
kesusahan pula dia akan bersabar dan ini juga baik untuknya.” (Hadis riwayat al-Imam
Muslim, No. 5318)
(Apartment ini disewa untuk dijadikan surau di Tsukuba pada tahun sekitar 2000.
Alhamdulillah, sekarang Tsukuba telah memiliki masjid sendiri di tanah yang
dibeli sendiri.)
2. Faktor bidang pengajian.
Sebaiknya, kita pilih bidang pengajian
yang sesuai dengan kita berdasarkan minat, bakat, keperluan dan peluang yang
ada. (Hal ini saya bercadang untuk tulis dalam artikel berasingan insyaAllah). Selepas memilih bidang pengajian, barulah kita
pilih universiti yang ada menawarkan bidang yang kita mahukan.
Masa saya di AAJ pada tahun 1998,
kerajaan turut hantar kami ke universiti yang tidak diiktiraf oleh kerajaan
sendiri. Nampak pelik, sehingga ramai kawan saya yang merungut, “kalau kerajaan sendiri tak iktiraf, kenapa hantar?”.
Tapi, itulah yang berlaku. Kalau kita balik bekerja di syarikat swasta, hal
pengiktirafan ini tidak menjadi isu. Kekeliruan timbul jika kita mahu bekerja
dengan kerajaan seperti PTD., JKR dan lain-lain yang menetapkan syarat kelayakan perlu dari bidang/universiti yang diiktiraf kerajaan Malaysia. Namun begitu, ada juga mereka yang dari bidang tidak diiktiraf tapi dapat bekerja dalam kerajaan. Nampaknya, ada sedikit kelonggaran bagi graduan bidang kejuruteraan dalam hal pengiktirafan ini. Masalah lebih parah berlaku pada kawan-kawan
saya yang buat medic. Mereka ni bila
pulang wajib kerja dengan kerajaan. Tetapi kerajaan tidak mengiktiraf mereka.
Akibatnya mereka terpaksa pula sambung lagi belajar di Malaysia dan menduduki
semula peperiksaan sehingga lulus. Kesian....
Saya harap sekarang sudah berubah. Saya
harap kerajaan telah semak semula. Saya harap senarai universiti dan bidang
telah ditapis terlebih dahulu sebelum disenaraikan dan diedarkan kepada
pelajar. Walaubagaimana pun, saya sarankan adik-adik untuk double-check bidang dan
universiti yang adik-adik pilih supaya benar-benar diiktiraf kerajaan.
Berikut adalah website untuk buat
semakan;
Mungkin ada yang berkata, “ Ala... saya
memang tak minat kerja kerajaan..”
Saya jawab, “nanti dulu dik. Kita tak
tahu masa depan. Mungkin sekarang tidak minat, tapi bila suatu hari nanti kita
beralih minat, bagaimana?”
Jangan sempitkan peluang dan kebarangkalian
yang ada.
(Di
Tsukuba-Dai, hanya tiga kelayakan ini sahaja yang diiktiraf oleh JPA. Nampaknya
“Bachelor of Engineering” tidak ada dalam senarai???....)
Kebiasaannya, universiti yang berada di
ranking yang tinggi, mempunyai ‘budaya akademik’ yang lebih baik berbanding
ranking rendah. Dengan bahasa mudah, pelajar di sana lebih rajin, dan sensei di
sana lebih berdedikasi, kelengkapaan alat penyelidikan di sana lebih banyak dan
berkualiti. Dengan melihat ranking universiti, kita boleh dapat gambaran kasar
(walaupun ada kalanya tidak tepat) tentang suasana pembelajaran di sana.
Kebiasaannya juga, universiti yang
berada di ranking tinggi, tahap lulus juga tinggi. Anda perlu berusaha lebih
keras. Jadi, bergantung pada diri sendiri. Jika anda antara top-student,
sukakan cabaran, mahu membudayakan suasana akademik yang kompetetif, mahu menyertai
penyelidikan yang berkualiti, maka pilihlah universiti yang berada di ranking
tinggi.Tetapi, jika anda mahu ‘bersantai’, belajar asal lulus, mungkin
universiti ranking rendah lebih baik.Tetapi sekali lagi saya ingatkan, ia tidak
semestinya tepat. Kadang-kadang ia bergantung pada fakulti mana anda berada. Dengan
adanya ranking ini cukup sebagai gambaran kasar sahaja tentang suasana
pembelajaran di universiti pilihan.
Ada banyak pihak yang menganalisa dan
menyusun ranking universiti ini. Antara yang terkenal ialah QS World University
Rankings;
Universiti Malaya banyak merujuk sistem
ranking yang dibuat oleh QS ini untuk menetapkan KPI mereka. Nampaknya QS ini
boleh dikatakan sudah ‘established’. Masalahnya, tidak semua universiti
disenaraikan.
Sebagai alternatif, boleh juga rujuk
analisa oleh CSIC di link berikut;
Masalahnya, SCIC ini tidak begitu
dikenali (bagi saya) dan saya tidak pasti sejauh mana ia boleh diyakini. Namun,
untuk sekadar mendapat gambaran kasar, saya rasa ia sudah memadai.
(Ini
adalah universiti top-10 di Jepun menurut QS World University Rankings 2013.
Angka pada kiri sekali menunjukkan ranking di peringkat dunia. Universiti
Malaya berada di ranking ke 167, mengatasi Universiti kesayangan-ku iaitu
Tsukuba-Dai yang berada di ranking ke 210.)
5. Bilangan pelajar Malaysia
Saya dapati kawasan yang pelajar Malaysia
ramai (lebih 100 orang), pelajar di sana agak susah untuk bergaul dengan
kawan-kawan Jepun. Mereka lebih selesa
berada dalam ‘kampung’ mereka sendiri.
Bagi mereka yang tinggal di kawasan yang sedikit orang Malaysia, (ada
yang memang dialah satu-satunya rakyat Malaysia di kawasannya), masalah
kesunyian akan muncul. Namun, jika mampu sesuaikan diri, bahasa Jepun mereka akan
lebih cepat ‘pera-pera’. Bagi mereka
yang jenis kurang bergaul, mungkin agak
mencabar untuk tinggal di tempat yang tiada pelajar Malaysia. Orang seperti ini
mungkin lebih sesuai berada di tempat yang ramai rakyat Malaysia. Bagi saya,
bilangan antara 15 orang hingga ke 30 orang adalah yang terbaik. Tidak terlalu
ramai dan tidak terlalu sedikit. Apapun,
ini bergantung kepada karakter masing-masing. Kriteria ini tidaklah sepenting
kriteria lain yang dinyatakan di atas.
Itulah antara faktor atau kriteria
penting bagi perspektif saya. Lain orang, lain keperluan. Apapun, pastikan anda tahu kriteria apa yang
anda perlukan.
Bersambung......
(InsyaAllah siri seterusnya saya berkongsi idea bagaimana kita boleh mengukur sejauh mana sesuatu universiti itu memenuhi kriteria yang kita tetapkan)
(InsyaAllah siri seterusnya saya berkongsi idea bagaimana kita boleh mengukur sejauh mana sesuatu universiti itu memenuhi kriteria yang kita tetapkan)
assalamualaikum,sye nk tnye,apa kelebihan belajar di jepun?? sye di bwh tajaan jpa mara..dulu sye ltk jepun sbg first choice ..skrg ni bile dgr susah blaja bahasa jepun,sye dh mula tawar hati..takut x blh bwk..n sye amik kos sains sosial..tq
ReplyDeleteUwaah! Bertuahnya!
DeleteBanyak kelebihannya.
Sy plan nak apply nxt yr. Apakah syarat minimum utk apply JPA Mara scholarship ni to Jpn under social science? Kena score subjek apa?
Tak pe... Akak boleh bawak punya la! Ganbatte! Datte... u chose JP in d first place bcoz u like smtg about it . rite? Nurture it. Like if ur an otaku, watch lotsa anime. U'll improve.
PS Akak, blajar bidang apa ya dlm sosial sains? Psikologi? Akak, bajar kat IBT eh skarang?
Asalamualaikum... Bang, saya nk tanya... Dkt jepun ada kolej komuniti x
ReplyDeleteCara terbaru pelajar boleh jana pendapatan hanya melalui aplikasi :) sila baca di Buat Duit Dengan ReadWard
ReplyDeleteSorry saya nak tanya dekat jepun ditawarkan course engineering apa ye? And kita boleh pilih course yang kita nak?
ReplyDeleteSorry saya nak tanya dekat jepun ditawarkan course engineering apa ye? And kita boleh pilih course yang kita nak?
ReplyDelete