Pages

Tuesday 27 May 2014

Jepun vs Malaysia: Antara teruja, kagum dan duka

Setelah enam tahun saya berada di Jepun, saya tidak dapat elak perasaan cinta pada negara matahari terbit  itu. Universiti tempat saya menuntut ilmu di sana seolah-olah sudah menjadi kampung kedua saya. Perasaan rindu untuk ‘pulang’ ke sana sentiasa ada.

Apabila membaca berita Jepun berjaya melangkah ke perlawanan akhir bertemu Malaysia dalam perlawanan Piala Thomas baru-baru ini, saya cukup teruja. Walaupun saya tidak minat mengikuti perkembangan sukan, saya teruja kerana kedua-dua pasukan adalah dari negara yang saya sayang.  Rakan-rakan Jepun saya dulu begitu kagum dan ‘cemburu’ dengan kehebatan Malaysia dalam bidang badminton ini. Waktu itu (awal tahun 2000), Jepun jauh ketinggalan. Apabila berbual mengenai sukan lain seperti bola, tenis, acara balapan, saya sering kena ‘kutuk’ dengan rakan-rakan Jepun.  HANYA badminton satu-satunya modal saya untuk membuat ‘serangan balas'.

Akhirnya negara pengeluar raket jenama YONEX itu menang. Walaupun sedih Malaysia kalah, tapi saya tetap gembira melihat Jepun menang.  Saya teringat kembali rakan-rakan lama saya di Jepun dulu. Kalau kami masih bersama, tentu saya sudah kena ‘kutuk kaw-kaw’ dengan mereka.

(Tidak kira siapa yang lawan, YONEX juga yang menang. Sumber gambar: [1])

Lebih teruja

Namun, saya lebih teruja apabila terbaca berita tentang saudara Izuan Ibrahim, iaitu salah seorang jurulatih import dari Malaysia untuk pasukan Jepun. Rupanya Jepun berjaya dalam “knowledge/skill transfer” di bidang badminton.  Ini mengingatkan saya tentang ‘kegagalan’ Malaysia dalam “technology transfer” bawah dasar pandang ke timur. Hal ini pernah jadi perdebatan hangat  di kalangan kami sebagai produk dasar pandang ke timur. Bila bersembang dengan rakan-rakan ‘sedasar’ ini, saya selalu sebut tentang masalah technology transfer ini. Sepatutnya Malaysia import profesor-profesor hebat di Jepun (malah negara-negara lain juga)  untuk buat research di Malaysia. Barulah teknologi itu dapat berpindah. Tapi, saya yakin kerajaan telah berusaha, banyak aspek telah dikaji dan banyak maklumat yang saya tidak tahu. Jadi, saya tidak patut komen lebih-lebih. Cukup untuk dibawa dalam perbincangan tahap ‘kedai kopi’. Apapun, nampaknya  Jepun telah menggunakan kaedah ini dalam bidang badminton. 

Dari Teruja kepada  Duka

Dengan perasaan teruja, saya ingin lebih mengenali saudara Izuan Ibrahim, jurulatih pasukan Jepun yang diimport dari Malaysia. Saya mula ‘menyelongkar’ facebook beliau sendiri. Namun, setakat  yang saya temui cukup menyedihkan saya. Berikut saya copy-paste antara komentar beliau;

Bodek,ampu,berkira itu blh dikatakn byk terjadi di malaysia.klu kita sentiasa melihat pd perkara itu nescaya kita Akan berasa bosan.tp klu kte sntiasa bertanya pd dri,"ape aku dh buat utk bdmtn daerah,negeri mahu pn negara?

 “Mudah maksudnya,kte plu ambil tahu mslh y blaku.namun jgn pula kte mudah bersuara namun tiada apa y dilakukan.kurngkan berckp,dn kte usaha dgn daya y kte ada,blaja dr pelbagai sumber Demi badminton negara.insyaAllah maju badminton negara kita.”

“Pembangunan produk kte x blh menunggu korupsi berubah dn sbgnya.kte Ada hak utk x setuju bang.tp jgn kte abaikn tngjawab kte dek kerana korupsi y blaku.klu kte asyik dgn "klu ngko buat baik,br aku wat baik" itu dh xselari dgn anjuran agama kte sndri.insyaAllah kte sama2 melawan korupsi dgn ketelusan.biar kite y minoriti mulakan dlu.agar 1 hr nnti kte akn menjd majoriti.”


Saya tak heran kalau orang 'biasa' yang komen sebegini. Tapi ini keluar dari orang yang terlibat dalam bidang itu sendiri. Gambar print screen dari facebook beliau: [2])

Saya amat kagum dengan sikap positif beliau. Namun, dari kata-kata beliau juga menunjukkan ada masalah korupsi sedang melanda. Barangkali ini yang menyebabkan beliau (dan mungkin ramai lagi yang lain) tidak dapat bersinar di negara sendiri? Hal ini mengingatkan saya kembali tentang masalah penghijrahan ‘bakat’ yang terdiri daripada golongan profesional keluar negara. Utusan Malaysia ada mengeluarkan berita bahawa hampir sejuta bakat tempatan berhijrah ke luar negara degan separuh darinya adalah profesional [3]. Ia memberi kesan negatif kepada ekonomi negara. Hasil pelaburan kerajaan dalam bidang pendidikan dituai oleh negara lain. Nampaknya bidang sukan badminton juga menghadapi masalah yang sama.  

Bagi mereka yang sudah 'biasa', ini bukan isu baru. Dan, saya memang  tidak minat sukan. Tapi saya sayangkan Malaysia.

********

Kemaskini (30 Mei): Selepas beberapa hari artikel ini ditulis, barulah saya tahu bahawa saudara Izuan Ibrahim  adalah jurulatih National Junior pada tahun 2011-2012 yang mana pada waktu itu Momota (pemain kebangsaan Jepun  sekarang) berada di bawah latihan beliau. Penjelasan ini dibuat oleh saudara Izuan Ibrahim sendiri dalam facebook beliau;


 Walaubagaimana pun, beliau tetap layak mendapat penghargaan dari rakyat Malaysia dan sikap positif, berterus terang dan merendah  beliau wajar dipuji.



Rujukan
3. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1002&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_03.htm


No comments:

Post a Comment