Pages

Thursday 12 June 2014

Dari Senpai Untuk Kohai (Siri 9) - Bagaimana memilih daigaku (universiti) cara profesional

Dalam siri 8, saya sarankan kepada pelajar pusat persediaan ke Jepun 5 kriteria dalam memilih daigaku (universiti) di Jepun iaitu;

1. Faktor ‘agama’.
2. Faktor bidang pengajian
3. Universiti dan bidang diiktiraf kerajaan Malaysia
4. Ranking universiti
5. Bilangan pelajar Malaysia

Huraiannya boleh dibaca di sini:

Entri  ini adalah kesinambungannya.


Prioritization Matrix

Setiap kriteria tidak sama ‘kadar’ kepentingannya. Sebagai contoh, bagi saya, kriteria 5 (faktor bilangan pelajar Malaysia) adalah kurang penting berbanding faktor 1 ( agama). Selain itu, sesetengah universiti paling baik dalam kriteria 1, tetapi tidak memenuhi 4 kriteria lain. Oleh itu saya ingin sarankan alat (tools) untuk anda boleh markahkan setiap universiti pilihan berdasarkan kriteria yang anda sendiri tetapkan secara bersistematik. Alat itu ialah Prioritization Matrix.
Ada banyak website yang menerangkan tentang Prioritization Matrix ini. Jadi, saya tidak perlu terangkan lagi disini. Memadai untuk saya kongsikan salah satu website yang saya kira penerangannya mudah difahami;


Inilah alat yang digunakan oleh para profesional apabila berdepan dengan kepelbagaian kriteria dan pilihan. Walaubagaimana pun, matrix ini agak ‘mendoukusai’ jika diaplikasikan sepenuhnya. Apatah lagi jika ada terlalu banyak kriteria dan terlalu banyak pilihan.  Saya kongsikan CONTOH bagaimana saya ringkaskan matrix ini dan gunakan untuk memarkahkan 2 universiti yang pernah saya masuk.


(Simplified version of prioritization matrix. Dari 5 kriteria, didapati kriteria agama paling tinggi iaitu 50%. Tsukuba-dai memenuhi 76% dari keseluruhan kriteria yang saya tetapkan.)


Mengetahui kriteria dan meletakkan nilai/markah yang tepat.

Saya telah menggariskan 5 kriteria dalam pemilihan daigaku. Kriteria ini terhad kepada perspektif saya sahaja. Saya yakin setiap orang mempunyai perspektif tersendiri. Setiap orang juga mempunyai pembawaan atau perwatakan yang berbeza. Maka, kriteria mereka juga akan berbeza. Begitu juga nilai markah untuk kriteria itu juga akan berbeza.

Ada beberapa  faktor yang menyebabkan kriteria dan markah yang diletakkan oleh setiap individu itu berberbeza;
1.  Tujuan ke Jepun. Ada yang mahu mendapatkan ilmu yang terkini di Jepun. Ada yang ke Jepun sekadar nak lulus ‘cukup makan’.
2. Sistem nilai. Ada yang mementingkan survival agamanya lebih dari segalanya. Ada yang memikirkan “asal best”.
3.  Perwatakan. Mereka yang tidak pandai bergaul, mungkin tidak mahu ke tempat yang tiada langsung pelajar yang dikenalinya. Bagi mereka yang lebih suka ‘privasi’, mungkin lebih utamakan tempat yang tidak ramai pelajar.
4. Kematangan. Ada yang menyangka duduk dekat dengan gunung Fuji itulah yang terbaik baginya. Bagi saya ini tidak cukup matang. Dia seolah-olah menyangka perlu mendaki gunung fuji setiap hari!



(Kenangan kali pertama menatap Fuji-san. Gambar ini diambil dengan kamera ‘pakai-buang’ sahaja. Ia tidak dapat menggambarkan apa yang saya rasa ketika itu. Walaupun waktu itu saya masih berjiwa ‘rocker’, tetapi keindahan Fuji-san telah men'cair'kan saya. Bagi saya, keindahannya tidak mampu dirakam oleh mana-mana lensa sekali pun.  Kena tengok sendiri dengan mata kasar. Baru puas hati. )

Maklumat yang cukup dan tepat 

Untuk mendapatkan kriteria yang matang dan meletakkan nilai/markah yang sesuai, saya nampak tiada jalan lain melainkan dengan memperbanyakkan perbincangan dengan rakan sebaya dan senpaitachi yang pernah ke Jepun. Program “Senpai no taiken wo kikukai” yang dianjurkan oleh pihak pusat persediaan dengan kerjasama ALEPS (Alumni Look East Policy Society) pasti banyak membantu. Kita boleh belajar dari pengalaman mereka. Selain itu, artikel yang saya tulis ini juga insyaAllah mampu mematangkan anda.  Hihihi... (Maaf, masuk bakul angkat sendiri pulak rasanya...)

Lebih banyak dan tepat maklumat yang anda dapat, lebih tepatlah markah yang anda dapat isikan. Carilah senpai yang anda kenali, dan dapatkanlah maklumat dari mereka. Masalahnya, ada sekitar 100 universiti yang perlu anda dapatkan maklumat. Mungkin di luar sana sudah ada pihak yang sediakan maklumat terperinci tentang universiti tertentu. Tugas andalah untuk mencarinya. Jika tidak ada, saya ingin menyeru mana-mana organisasi pelajar samada di AAJ, atau di Jepun untuk bantu bekalkan maklumat secara kolektif. Mungkin boleh diwujudkan forum online sebagai platform berkongsi maklumat. Segala maklumat yang diperolehi dikongsi bersama di atas satu platform. (Forum sebegini mungkin sudah ada disediakan pihak tertentu yang diluar pengetahuan saya. Kalau ada, harap dapat kongsikan agar saya dapat kemaskini semula entri ini).

Tawakkal

Walau perancangan yang bersistematik sekali pun, walau maklumat sedetail mana sekali pun, kita terpaksa akui bahawa pengetahuan kita sangat terbatas. Kita tidak dapat mengetahui masa depan kita. Usahkan masa depan yang jauh, setiap saat yang berada di depan kita ini pun kita tidak pasti bagaimana ia bakal berlalu.
Tekunlah dalam membuat perancangan, kerana itu adalah tuntutan agama.

"Sesungguhnya Allah SWT menyukai apabila seseorang kamu bekerja dan melakukan pekerjaan dengan tekun." (Hadis Riwayat Abu Daud)

Selepas merancang, beristikharahlah agar dikurniakan petunjuk.

Sabda Nabi Muhammad sallahualaihi wassallam;

“Tidak akan kecewa bagi yang melaksanakan istikharah dan tidak akan menyesal bagi orang yang suka bermusyawarah dan tidak ada kekurangan bagi orang yang suka berhemat”(Hadith riwayat Thabrani).

Kemudian tawakallah, kerana akhirnya penentuan itu di tangan Tuhan. Dengan cara ini, kita akan lebih bersedia dengan segala kemungkinan yang timbul.

Saya yakin, apabila anda sampai ke Jepun, banyak maklumat baru yang akan anda dapat. Banyak perkara yang ‘beyond expectation’ kita. Waktu itu, sedarlah kita betapa kerdilnya kita di hadapan Allah. Betapa lemahnya perancangan manusia. Dan betapa kita amat memerlukan Allah dalam menentukan nasib diri kita. Mudah-mudahan kita akan lebih menghayati maksud dari doa ini;

"Ya Allah, janganlah Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh kami  sendiri walaupun dengan kadar sekelip mata atau kadar yg lebih cepat dari itu".

Ambil sikap positif

Sering terjadi, kita dihantar di tempat yang bukan pilihan kita. Walau pun apa yang kita rancang  tidak menjadi kenyataan, kita akan tetap positif. ‘Pepatah omputih’ mengatakan;

What happens is not as important as how you react to what happens.”

Kita yakin dengan perancangan Allah buat kita. Kerana, setiap yang berlaku, pasti ada hikmah di sebaliknya. Tugas kita adalah mencari hikmah tersebut dengan sabar.

“Amat ajaib keadaan seorang mukmin, sesungguhnya semua keadaannya adalah baik belaka. Ini tidak berlaku kecuali kepada seorang mukmin. Sekiranya dia dikurniakan kesenangan dia akan bersyukur dan ini baik untuknya. Sekiranya dia ditimpa kesusahan pula dia akan bersabar dan ini juga baik untuknya.” (Hadith riwayat al-Imam Muslim, No. 5318)

Saya kongsikan nasihat dari rakan satu batch dengan saya (RPKJ 16), Doktor Azza Rahmat yang merupakan salah seorang graduan perubatan  dari universiti yang tidak diiktiraf kerajaan.  Beliau menyebut;

“Bagi saya yang terpaksa ambil semula peperiksaan di Malaysia, saya fikir secara positif. Mungkin dengan cara ini, saya dapat sesuaikan diri dengan sistem di Malaysia. Perkara itu tidak melemahkan semangat yang ada. Bagi saya, yareba dekiru!”

Ya, Yareba Dekiru!

No comments:

Post a Comment