Kebenaran (Al-haq) tidak mungkin datang dari akal manusia semata-mata. Ini
kerana akal manusia adalah terbatas. Ia hanya dapat memahami dan melihat
sekadar dari pengalaman yang ia lalui. Ia amat mudah dipengaruhi oleh perasaan,
emosi, kencederungan dan nafsu. Ia terikat dengan “you see what you want to see”. Sepasang kekasih yang sedang dilamun cinta,
sentiasa nampak kebaikan pada pasangannya. Hingga bau kentut pun dirasakan
wangi! Tetapi, apabila sudah benci, bau minyak wangi si kekasih pun tidak sudi
lagi dihidu.
Ada kata-kata yang berbunyi;
“Opinions are like assholes. Everyone has one.”
Walaupun kata-kata itu agak kasar bunyinya, tetapi itulah yang berlaku. Jika
kebenaran itu mengikut kata akal manusia, maka kita akan lihat ada beribu
kebenaran yang saling bertentangan. Sebab
itu kita tidak dapat menerima pemikiran yang mengatakan;
“Kebenaran itu bersifat subjektif atau relatif. Benar bagi anda, tidak
semestinya benar bagi orang lain. Kebenaran itu tidak bersifat mutlak.”
Ini pandangan yang amat herot. Saya yakin penganut fahaman ini sebenarnya
belum menemui kebenaran yang mutlak. Apabila tidak ditemui, maka dikatakan
tidak ada.
Bagaimana mungkin ada sistem
pemikiran atau kepercayaan yang saling kontra antara satu sama lain, tetapi
semuanya benar? Orang Islam kata Tuhan
itu satu. Orang Kristian kata Tuhan itu tiga (triniti), orang atheist kata
Tuhan itu tidak wujud. Mana mungkin semuanya benar!
Maksud firman Allah S.W.T;
“Dan kalaulah kebenaran itu tunduk menurut
hawa nafsu mereka, nescaya rosak binasalah langit dan bumi serta segala yang
adanya. (Bukan sahaja Kami memberikan agama yang tetap benar) bahkan Kami
memberi kepada mereka Al-Quran yang menjadi sebutan baik dan mendatangkan
kemuliaan kepada mereka; maka Al-Quran yang demikian keadaannya, mereka tidak
juga mahu menerimanya;” (Al-Mu'minuun
23:71)
Jika kebenaran ikut kata akal manusia, maka manusia yang jahat seperti Firaun pun menyangka dirinya
benar. Perhatikan dialog Firaun yang dirakamkan oleh Al-Quran (yang bermaksud);
"Aku tidak
mengesyorkan kepada kamu melainkan dengan apa yang aku pandang (elok
dijalankan), dan aku tidak menunjukkan kepada kamu melainkan jalan yang
benar". (Ghaafir 40:29)
Oleh itu, kebenaran tidak mungkin hadir dari akal manusia. Ia perlu datang
dari suautu zat yang menciptakan akal manusia itu sendiri berserta jasad dan
segala keperluan untuk akal manusia itu hidup dan berfungsi. Itulah Tuhan. Fungsi akal yang sebenar adalah untuk mencari, memahami dan melaksanakan kebenaran yang telah ditunjukkan oleh Tuhan, bukannya mencipta kebenaran itu sendiri.
Persoalannya, Tuhan mana yang benar?
Setiap ajaran agama ada Tuhan. Dalam Islam ada Tuhan, dalam ajaran kristian
ada Tuhan. Malah dalam ajaran Atheist sendiri sebenarnya ada Tuhan. Kaum
Athiest menyatakan bahawa alam serta isinya ini terjadi dengan sendiri secara
semula jadi. Jika Tuhan itu bermaksud “sesuatu yang menciptakan alam dan
seluruh isinya”, maka jelas “semula jadi” itulah Tuhan!
Ramai yang tidak sedar, Tuhan (atau konsep Tuhan) bukan sahaja ada dalam
ajaran agama, malah ia juga ada dalam apa jua sistem kepercayaan, ideologi
mahupun pemikiran yang mendakwa dirinya membawa kebenaran. Ada orang yang
percaya malah ‘beriman’ kepada sistem demokrasi. Mereka yakin suara majoriti
itulah yang benar dan layak diikuti. Maka dalam konteks demokrasi, “suara
majoriti” itu adalah Tuhan dalam erti kata “sesuatu yang layak dipatuhi dan
ditaati”.
Maksud dari firman Allah S.W.T;
"Mereka menjadikan para ulama'
dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain dari Allah" (Surah
At-Taubah : 31).
Apabila ayat ini dibacakan oleh Nabi Muhammad S.A.W, Adi' bin Hatim r.a
telah mendengarnya. Beliau mengatakan orang
Yahudi tidak menjadikan rahib-rahib dan orang alim mereka sebagai Tuhan. Maka
jawab baginda Rasulullah S.A.W (yang bermaksud);
"Mereka (para rahib) jika
menghalalkan sesuatu maka orang ramai pun ikut menghalalkannya (iaitu
mengikutinya/mentaqlidnya) dan mereka jika mengharamkan sesuatu maka orang
ramai pun ikut mengharamkannya maka itulah pengibadatan mereka (itulah bukti mereka
menyembah para rahib).”
Apapun, penulisan ini tidak bermaksud untuk membincangkan persoalan Tuhan
mana yang benar atau agama mana yang benar. Itu sudah termasuk dalam subjek
“Perbandingan agama” dan “Perbandigan ideologi”. Subjek ini memerlukan ruang yang lebih luas.
Lagipun, ia sudah dibacarakan orang dalam banyak tempat.
Cukuplah setakat ini dinyatakan bahawa kebenaran itu datang dari Allah
S.W.T yang menciptakan manusia, alam ini, serta seluruh isinya;
Firman Allah S.W.T (yang bermaksud);
“Kebenaran itu adalah datangnya dari
Tuhanmu; oleh itu jangan sekali-kali engkau termasuk dalam golongan orang-orang
yang ragu-ragu. “ (Al-Baqarah
2:147)
Cukuplah dinyatakan di sini bahawa Islam adalah kebenaran. Segala agama,
ideologi, pemikiran dan apa sahaja yang bercanggah dengan Islam adalah tidak
benar atau sesat belaka.
Adakah Tuhan membiarkan manusia?
Aristotle berpendapat apabila Tuhan selesai menjadikan alam ini berserta
seluruh isinya, Dia membiarkannya begitu sahaja. Pandai-pandailah seluruh
makhluk Tuhan ini (termasuk manusia) membuat hal masing-masing. Bagi beliau,
Tuhan terlalu mulia untuk mengambil tahu hal makhluk yang remeh-temeh.
Jika begitulah ‘perangai’ Tuhan, maka ini adalah perbuatan yang tidak
bertanggungjawab!
Apa pendapat anda jika ada pasangan suami isteri yang hanya pandai
‘membuat’ anak, tetapi apabila anak itu lahir ditinggalkan si anak itu
menguruskann diri mereka sendiri?
Apa pendapat anda, jika kerajaan di tempat anda hanya tahu membuat jalan
raya (dan kutip tol), kemudian membiarkan jalan itu tanpa selenggaraan?
Apa pendapat anda, apabila Tuhan menciptakan manusia, kemudian membiarkan
manusia terkapai-kapai mencari kebenaran dan mengurus hal sendiri tanpa
memberikan kita sebarang panduan dan didikan? Akibatnya, manusia saling
berbunuh-bunuhan dan bercakaran antara satu sama lain!
Mungkin ada yang bertanya, “Habis tu, kenapa hari ini Tuhan membiarkan
manusia saling berperang dan bunuh-membunuh? Adakah Tuhan tidak
bertanggungjawab?”
Masalah manusia hari ini adalah kerana enggan mengikut kebenaran yang
datang dari Tuhan. Allah sudah berpesan dalam Al-Quran (yang bermaksud);
“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu
kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada
"Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian
jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah
kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya -
jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah
lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (An-Nisaa' 4:59)
Malangnya manusia (termasuk golongan yang dikatakan beriman) enggan
merujuk kembali pada Allah dan Rasul. Manusia berlagak mahu jadi Tuhan dengan
mencipta fahaman dan ‘kebenaran’ tersendiri. FirmanNya lagi (yang bermaksud);
Dan apabila dikatakan kepada mereka:
"Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah
dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik
itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada
menghampirimu. (An-Nisaa'
4:61)
Manusia yang saling berperang, bunuh membunuh hingga melibatkan ribuan
malah jutaan nyawa yang melayang, bukanlah salah Tuhan lagi. Ini salah manusia
sendiri.
Al-Quran sebagai sumber kebenaran
Apabila Allah S.W.T menciptakan manusia untuk tinggal di muka bumi, Dia
tidak membiarkan manusia hidup begitu sahaja tanpa arah tujuan. Allah Maha
Pengasih dan Allah Maha Penyayang. Maka diturunkanlah risalah yang memberi
panduan hidup pada manusia. Risalah itu dinamakan kitab dan pembawa risalah itu
dinamakan Rasul. Ada banyak kitab yang telah Allah turunkan bersama dengan
rasul yang menerangkan isi kitab itu. Kitab yang terakhir dan yang merupakan
kitab pelengkap kepada ajaran semua kitab adalah Al-Quran. Rasul yang menjadi
pemberi penjelasan kepada ajaran Al-Quran itu adalah Nabi yang kita kasihi
iaitu Nabi Muhammad s.a.w. Seluruh ajaran Al-Quran yang diperjelaskan oleh Nabi
Muhammad s.a.w itulah dinamakan Islam.
Firman Allah S.W.T (yang bermaksud);
Sesungguhnya
Kami telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran yang
menyatakan segala kebenaran (untuk menjadi panduan hidup) kepada umat manusia
seluruhnya. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beramal
menurutnya), maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang
sesat (tidak berpandu kepadanya), maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas
dirinya sendiri; dan engkau (wahai Muhammad - hanyalah penyampai) bukanlah
menjadi wakil yang menguasai (keadaan dan bawaan) mereka. (Az-Zumar 39:41)
Mana-mana buku atau penulisan (termasuklah penulisan ini) perlu dibaca dan
difahami berdasarkan kefahaman yang dimahukan oleh penulis, bukannya
berdasarkan kefahaman pembaca. Penulis
yang baik adalah penulis yang berjaya menyampaikan kefahamannya dengan cara
yang mudah difahami dan tanpa berlaku salah faham. Pembaca yang baik pula
adalah pembaca yang berjaya memahami maksud yang mahu disampaikan oleh penulis
walaupun penulisan itu begitu sukar difahami.
Begitulah juga Al-Quran. ‘Penulis’ Al-Quran adalah Allah S.W.T sendiri. Ia
disampaikan dalam keadaan ia mudah difahami. Maksud firman Allah S.W.T;
Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan
Al-Quran untuk menjadi peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu
mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)? (Al-Qamar 54:17)
Apabila manusia tersalah faham terhadap isi Al-Quran, itu bukanlah kerana
kelemahan ‘penulis’ (iaitu Allah) tetapi kerana kelemahan pembaca (manusia).
Di Malaysia suatu masa dulu pernah muncul pembawa ajaran sesat yang
mendakwa dirinya rasul Melayu. Sedangkan dalam Al-Quran Allah S.W.T telah
berfirman (dengan maksud);
“………tetapi ia adalah Rasul Allah dan
kesudahan (penutup) segala Nabi-nabi. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha
Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.” (Al-Ahzaab 33:40)
Apabila pengikut ajaran sesat ini ditunjukkan hujah seperti di atas, mereka
berkata, “Ini nabi untuk orang Arab. Nabi untuk orang Melayu masih belum ada
penutupnya lagi!”
Selain itu, ada ajaran sesat yang menyatakan solat Jumaat hanya wajib
dilaksanakan sekali seumur hidup. Mereka berhujah, “perintah mengerjakan solat
jumaat hanya ada satu ayat dalam Al-Quran”.
Itulah yang terjadi apabila manusia memahami Al-Quran mengikut kemahuan
sendiri, bukan mengikut kemahuan Allah S.W.T yang menurunkan Al-Quran itu. Jika kita bersetuju bahawa Al-Quran boleh
difahami mengikut kemahuan sendiri, maka jangan salahkan ISIS yang mengambil
ayat-ayat berkenaan jihad dari Al-Quran untuk menghalalkan kekerasan mereka.
Persoalan seterusnya, bagaimana mahu memahami Al-Quran sebagaimana yang
Allah mahu kita faham?
Apabila Allah turunkan Al-Quran, Allah turunkan juga bersamanya manusia
yang mampu menterjemahkannya dalam kehidupan. Manusia itulah Nabi Muhammad
s.a.w yang disifatkan sebagai Al-Quran bergerak!
Allah sendiri telah berpesan di dalam Al-Quran (yang bermaksud);
“Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika
benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu
serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi
Maha Mengasihani.” (A-li'Imraan
3:31)
Ada kumpulan yang mendakwa cukup dengan hanya merujuk Al-Quran, tanpa perlu
merujuk kepada sunnah Nabi. Mereka hakikatnya telah menolak Al-Quran sebab
Al-Quran menyuruh kita mengikut sunnah Nabi.
Apakah dalil dari ayat Quran dan Sunnah
yang menyatakan solat 5 waktu itu wajib dikerjakan setiap hari? Mengapa
tidak 3 waktu atau 6 waktu? Perlukah dikerjakan setiap hari? Apa dalilnya? Tak
bolehkah solat 5 waktu itu diadakan seminggu sekali sahaja? Jika ada hari-hari tertentu yang diharamkan puasa, mengapa tidak ada hari-hari yang diharamkan solat?
Apakah dalil dari ayat Al-Quran dan Sunnah yang menyatakan Solat subuh itu
dua rakaat, Zohor itu 4 rakaat, Asar itu 4 rakaat, dan seterusnya?
Apa pula dalil dari ayat Al-Quran dan Sunnah yang menunjukkan setiap
perbuatan dalam solat seperti berdiri, rukuk, sujud dan sebagainya? Apa dalil tentang
perlunya menoleh ke kanan dan ke kiri serta menyapu muka selepas memberi salam
dalam solat?
Jika anda seperti saya, iaitu yang bukan dari bidang pengajian Islam dan tidak
memahami bahasa Arab, saya yakin anda tidak akan mampu menjawab soalan-soalan
di atas tanpa merujuk dulu pada ustaz (atau ‘ustaz’ google).
Alhamdulillah, Allah S.W.T telah mentakdirkan semua ayat Al-Quran
dikumpulkan dalam satu ‘buku’ (mushaf). Semuanya ada sekitar 6,000 ayat. Untuk
hadith, ada ulama (ustaz google) mengatakan hadith sahih riwayat bukhari dan
muslim masing-masing dikatakan ada sekitar 4,000 hadith. Hadith lain dari kitab
yang lain pula tidak terkira jumlahnya. Hadith ini pula ada pelbagai kategori
mengikut tahap kesahihannya.
Jika saya mahu rujuk secara langsung kepada Al-Quran dan Sunnah tanpa
melalui tafsiran dan huraian ulama, maka saya perlu menguasai bahasa Arab
kerana Al-Quran dan Sunnah itu ditulis dalam bahasa Arab. Saya juga perlu mengetahui
Asbabun Nuzul (sebab turun Ayat) supaya Al-Quran dapat difahami berdasarkan
konteks. Saya juga perlu menelaah ribuan hadith-hadith untuk mengetahui
bagaimana Nabi memahami Al-Quran secara praktikal. Saya juga perlu menguasai
ilmu kategori hadith untuk bezakan tahap kesahihan hadith, dan banyak lagi!
Alhamdulillah, Allah S.W.T telah memelihara ajaran Islam dengan melahirkan
sekumpulan manusia yang berilmu. Mereka telah menghabiskan seluruh usia mereka
untuk belajar, mengkaji dan mengajar agama suci ini agar Al-Quran yang
diturunkan ini dapat difahami sebagaimana ia mahu difahami oleh Allah S.W.T.
Kumpulan manusia yang berilmu ini dinamakan ulama’. Dari merekalah kita belajar tentang wajibnya
solat 5 waktu sehari semalam, perbuatan dalam solat seperti rukuk dan sujud,
bilangan rakaat dalam solat, rukun solat dan sebagainya. Namun tidak semua
mereka bersependapat dalam semua perkara. Perkara yang disepakati bersama
dinamakan ijmak ulama’ (kesepakatan ulama).
Kewajipan solat 5 waktu adalah ijma’ ulama. Dalam isu seperti bacaan jarar (kuat) bismillah ketika membaca
Al-Fatihah, di sini berlaku perbezaan pendapat (khilaf). Namun, selagi khilaf itu bersandarkan dalil
Al-Quran dan Sunnah, maka ia diterima sebagai ajaran Islam.
Itu baru persoalan solat yang merupakan perkara sangat asas dalam agama.
Dalam persoalan yang jelas itu pun kita berharapkan bimbingan ulama. Bagaimana
pula dengan persoalan berkaitan zakat, haji, puasa, pengurusan jenazah dan
lain-lain? Mampukah kita menghuraikan semua persoalan ini tanpa bimbingan
ulama? Bagaimana pula soal ekonomi Islam atau pengurusan kewangan Islam?
Bagaimana pula soal politik dan pemerintahan? Bukankah itu juga sebahagian dari
Islam? Terlalu banyak ayat Al-Quran, Sunnah serta petunjuk khulafa’ Ar-Risyidin
yang menunjukkan betapa dekatnya Islam
dengan urusan pemerintahan. Adakah wajar kita enggan mengikut panduan mereka
yang berilmu politik Islam dalam urusan politik?
Kumpulan yang menolak ulama
Mutakhir ini, ada sekumpulan manusia yang cuba ‘bypass’ peranan ulama.
Bukan sahaja ulama kotemporari atau ulama yang masih hidup hari ini, malah ulama
seperti Imam-imam mazhab juga mahu di’bypass’nya. Kononnya mereka mahu rujuk
secara langsung dari sumber Al-Quran. Sekiranya mereka bertaraf mujtahid (iaitu
mencapai ilmu yang melayakkan mereka berijtihad), tentulah tidak jadi
persoalan. Tetapi mereka ini
kadang-kadang bahasa Arab pun tidak lepas. Bacaan Al-Quran pun hanya merujuk
terjemahan Bahasa Inggeris. Bagi mereka, ulama ini hanya akan membolot Islam.
Mereka mengajak umat Islam agar bebaskan diri dari proses pembodohan akibat
mengikut alim-ulama. Mereka kata, Islam adalah untuk semua, tidak boleh
dikongkong oleh sesiapa pun termasuk ulama. Masing-masing bebas mentafsir
Al-Quran mengikut kefahaman sendiri. Mereka terpengaruh dengan “zaman
pencerahan” barat yang membebaskan diri dari cengkaman paderi dan gereja. Bagi
mereka, jika umat Islam mahu maju seperti barat, umat Islam juga perlu bebaskan
diri dari cengkaman ulama.
Dari kumpulan inilah munculnya pendapat aneh yang
mengatakan “hukuman kesalahan pencuri cukup dengan menghiris jari si pencuri”. Mereka terlalu mengkagumi barat sehingga
mereka tidak sedar hakikat “zaman pencerahan” barat itu adalah zaman di mana
barat keluar dari kegelapan dan menuju ke kegelapan yang lain!
Barangkali inilah yang telah diberi amaran oleh nabi Muhammad S.A.W (yang
bermaksud);
“Sungguh kalian akan mengikuti jalan
orang-orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta
sampai jika orang-orang yang kalian ikuti itu masuk ke lubang dhob (yang sempit
sekalipun, -pen), pasti kalian pun akan mengikutinya.” Kami (para sahabat)
berkata, “Wahai Rasulullah, apakah yang diikuti itu adalah Yahudi dan Nashrani?”
Beliau menjawab, “Lantas siapa lagi?” (HR. Muslim no. 2669).
Ilmu Islam itu terlalu luas. Oleh kerana ilmunya luas, ia dipecahkan lagi
kepada kategori. Ada bidang hadith, ada bidang Al-Quran, ada bidang tajwid, ada
bidang bahasa Arab, ada bidang siasah syariah (politik Islam) dan lain-lain. Para
ulama’ sendiri tidak dapat lari dari keperluan untuk merujuk sesama mereka.
Jadi, siapalah kita hendak ‘bypass’
ulama.
Antara “ulama baik” dan “ulama
jahat”
Tidak dapat dinafikan, memang ada golongan ulama yang disebut sebagai
“ulama jahat”. Golongan “berilmu tetapi
jahat” ini bukan sahaja ada dalam agama Islam, tetapi ia ada juga dalam
agama-agama lain di sepanjang masa dalam catatan sejarah. Mereka telah
menyelewengkan kesucian agama yang sebenar. Tetapi, tindakan menolak sepenuhnya
ajaran mereka termasuk ajaran “ulama baik” bukanlah tindakan yang betul.
Janganlah bersikap “marahkan nyamuk, kelambu diruntuhkan”. Akibatnya kita hanya
menolak kesesatan dengan mengundang kesesatan yang lain yang mungkin lebih
besar.
Persoalan yang timbul, bagaimana hendak membezakan mana “ulama baik”, dan
mana “ulama jahat”?
Di sinilah kita sendiri mesti mendekatkan diri dengan Al-Quran, Sunnah dan
dalam masa yang sama memohon pertolongan secara langsung kepada Allah! Tidak
hairanlah kita diwajibkan untuk membaca;
“Tunjukilah kami jalan yang lurus” (Al-Fatihah)
Kita wajib baca ayat ini sekurang-kurangnya 17 kali sehari dalam setiap
rakaat solat!
Dengan mendampingi Al-Quran (walaupun sekadar terjemahan) sedikit sebanyak
kita dapat bezakan mana satu ajaran yang benar dan mana satu yang
menyeleweng. Malangnya umat Islam hari
ini begitu jauh hubungan mereka dengan Al-Quran. Cuba kita lihat masyarakat
sekeliling, berapa ramaikah di kalangan kenalan kita yang bukan dari latar
belakang pengajian Islam dan tidak tahu berbahasa Arab membaca Al-Quran bersama
terjemahannya? Berapa ramai di kalangan mereka yang menghadiri kuliah tafsir
atau membaca sendiri kitab-kitab tafsir?
Menurut kajian Lembaga Zakat
Selangor pada tahun 2015, lebih 70% golongan asnaf di Selangor tidak
mengerjakan solat. Jika dalam hal solat
sebagai sumber utama untuk mendapat “jalan yang lurus” pun manusia boleh
abaikan, apa yang kita boleh harapkan masyarakat begini untuk hidup menghayati
seluruh ajaran Al-Quran?
Apabila kita sendiri sudah begitu gelap dalam kejahilan, akhirnya “ulama
baik” disangka jahat, “ulama jahat” disangka baik. Hingga sampai ke peringkat si
jahil disangka si alim, dan si alim disangka jahil.
Nabi Muhammad s.a.w sejak seribu tahun lalu sudah pun memberikan amaran
dalam hal ini;
Daripada Sahl bin Saad as-Sa ‘idi r.a. Beliau berkata, Rasulullah SAW
bersabda “Ya Allah! Janganlah Engkau
menemukan aku dan mudah-mudahan kamu juga tidak bertemu dengan suatu zaman di
mana para ulama sudah tidak diikuti lagi, dan orang yang penyantun sudah tidak
dihiraukan lagi. Hati mereka seperti hati orang Ajam, lidah mereka seperti
lidah orang Arab” (HR Ahmad).
Begitulah cabaran hidup di akhir zaman sehingga nabi sendiri berharap tidak
hidup di zaman itu!
Rumusan
Secara ringkasnya, apa yang telah saya sampaikan dalam penulisan ini ialah;
1. Kebenaran bukan datang dari akal manusia, Kebenaran datang dari Tuhan.
2. Al-Quran adalah sumber kebenaran. Kita perlu fahami Al-Quran sebagaimana Allah mahu kita faham. Bukannya mengikut apa yang kita sendiri mahu faham.
3. Nabi Muhammad s.a.w adalah Nabi yang menjelaskan isi Al-Quran.
4. Para ulama adalah kumpulan yang memelihara ilmu Islam agar memudahkan kita mengamalkan seluruh ajaran Islam sebagaimana ia diturunkan.
5. Kita sendiri perlu mendekati Al-Quran dan ilmu agama agar dapat membezakan mana "ulama baik" dan mana "ulama jahat". Disamping itu kita perlu memohon pertolongan dari Allah agar sentiasa diberi petunjuk.
Basri DK
basridk.blogspot.my
19 Oktober 2016/ 18 Muharam 1438H
Nice blog, teurskan usaha
ReplyDeletehttps://musafirpapa.blogspot.my/
terima kasih
Delete