Pages

Monday 24 August 2015

Apa yang saya mahu dalam hidup ini (9) – Syoknya menjadi orang Islam pada ajarannya yang masuk akal.

Katakanlah: "Datangkanlah olehmu sebuah kitab dari sisi Allah yang kitab itu lebih (dapat) memberi petunjuk daripada keduanya (Taurat dan Al Quran) niscaya aku mengikutinya, jika kamu sungguh orang-orang yang benar".  (Al-Qasas: 49)

Dalam satu sembang-sembang kumpulan whatsapp, saya bertanya,

“Apa yang bestnya jadi orang Islam?”

Macam-macam jawapan yang saya terima. Ada jawapan yang ‘nakal’, ada jawapan yang serius.  Antara jawapan yang menarik perhatian saya;

“ Islam ni make sense. Yang lain banyak keraguan dan bertentangan fitrah.”

Dalam entri ini, saya ingin ulas sedikit jawapan yang diberikan oleh rakan saya ini. Mudah-mudahan, dengan banyak menyebut dan mengingati nikmat Tuhan ini, akan bertambahlah rasa cinta kepada agama Islam yang suci ini, seterusnya membantu kita menjadi hamba yang bersyukur. 


Nikmatnya memiliki ajaran agama, sistem hidup, atau ideologi  yang masuk akal

Katakanlah: "Datangkanlah olehmu sebuah kitab dari sisi Allah yang kitab itu lebih (dapat) memberi petunjuk daripada keduanya (Taurat dan Al Quran) niscaya aku mengikutinya, jika kamu sungguh orang-orang yang benar".  (Al-Qasas: 49)

Cabaran ini telah diungkapkan dalam Al-Quran sejak lebih 1,400 tahun dulu. Sehingga sekarang, dengan pelbagai percambahan pemikiran yang muncul, tiada satu pun ajaran/kitab yang dapat menandingini kesempurnaan dan kehebatan ajaran Islam!

……………….

Suatu hari, pintu rumah saya diketuk oleh seseorang. Menerusi lubang pintu, saya dapat melihat   dua orang berpakaian hitam sedang berdiri di hadapan pintu. Gayanya seperti mubaligh kristian! Peristiwa ini berlaku sekitar tahun 2002, iaitu semasa saya bermastautin di Jepun. Sememangnya, waktu itu mubalgih Kristian dari pelbagai mazhab begitu giat menjalankan ‘dakwah’ mereka dikalangan masyarakat Jepun. Pintu rumah saya sering diketuk oleh golongan ini. Biasanya saya tidak akan buka pintu. Tetapi, saya sering tertanya-tanya apa agaknya yang kurangnya ajaran Islam dari perspektif ajaran agama lain. Maka, pada hari itu saya ‘memberani’kan diri untuk membuka pintu. Pada mulanya saya rasa gemuruh juga. Pengetahuan saya tentang Islam tidaklah banyak. Takut-takut akidah saya terpesong!

Tidak banyak yang dapat saya ingat butir-butir perbualan kami. Setakat yang saya ingat, mereka memberitahu bahawa orang ‘beriman’(kepada ajaran mereka) akan dihidupkan semula suatu hari nanti. Syurga bagi mereka bukanlah di alam akhirat, tetapi di dunia ini. Bezanya, kehidupan baru itu diliputi keamanan, kesejahteraan, tiada persengketaan, tiada kesakitan, hidup selama-lamanya tanpa kematian, dan live happily ever after. Orang jahat pula akan dibiarkan terus menjadi tanah dan tidak akan dihidupkan semula. Mereka tidak percaya kepada kewujudan neraka. Bagi mereka, Tuhan itu penyayang. Mustahil Tuhan yang Maha Penyayang pada pandangan mereka sanggup menyiksa manusia yang ingkar. 

(Ini antara gambaran 'syurga dunia' bagi fahaman Jehovah. Semasa di Jepun dulu, saya sering menerima risalah yang menunjukkan gambar-gambar keindahan 'syurga dunia' seperti ini. Seolah-olah inilah antara selling-point ajaran agama ini.)

Saya  berkata kepada pasangan mubaligh ini,

“Kalau begitu, lebih baik awak masuk agama saya. Sebab, kalau agama saya yang benar, awak akan masuk neraka. Tapi, kalau agama awak yang benar, saya cuma menjadi tanah je!”

Saya tidak ingat apa jawapan mereka. Apa yang saya ingat, sebelum mereka pulang, mereka minta nombor telefon saya. Mereka kata akan datang lagi. Barangkali mereka mahu menyediakan jawapan yang lebih bernas. Tetapi, itulah kali pertama dan terakhir saya bercakap dengan mereka.

Secara keseluruhannya, saya dapati ajaran Islam cukup mententeramkan akal dan hati. Dengan mempelajari sedikit sebanyak tentang Islam, ia telah mengubah secara keseluruhan paradigma saya tentang erti kehidupan.


No comments:

Post a Comment