Pages

Monday 3 August 2015

Apa yang saya mahu dalam hidup ini? (3)


“Mengapa saya memilih agama Islam?”

Mungkin pelik saya mengajukan soalan ini kepada diri saya sendiri sedangkan saya dilahirkan sebagai orang Islam. Tapi, bagi saya, selagi saya tidak dapat menjawab soalan ini kepada diri sendiri dengan jujur dan ikhlas, selagi itulah saya belum berpuas hati dengan status keIslaman saya. Atau Islam saya hanya berdasarkan warisan dan budaya masyarakat sahaja. Bagi saya, soalan ini sangat kritikal untuk dijawab secara jujur oleh setiap individu yang mengaku muslim kepada diri mereka sendiri. Untuk mendapat jawapan yang diri sendiri yakini, maka mereka perlu mendalami Islam  sehingga ia mampu berkata kepada diri sendiri,

"Sekiranya aku dilahirkan sebagai bukan Islam sekali pun, namun melalui ilmu yang aku pelajari ini beserta keyakinanku aku akan tetap memilih untuk beragama Islam”.


Saya tidak pasti bila saya mula mampu mengungkapkan kata-kata ini. Tapi, saya mula lebih serius mendalami Islam ketika usia sekitar 18 tahun. Ia bermula setelah saya menyedari ada sesuatu yang kosong dalam hidup saya. Pertanyaan demi pertanyaan seperti “mengapa Tuhan jadikan saya, apa yang perlu saya buru”, mula menerjah dalam akal. Sebahagian pemikiran dan pertanyaan itu saya telah tuliskan dalam entri yang lalu. 

Memang saya ada belajar mengenai Islam sejak kecil.  Saya juga ada mempelajarinya secara formal di sekolah rendah dan sekolah menengah. Tetapi saya mengganggap itu hanya salah satu subjek dari beberapa subjek lain. Saya belajar Islam sama seperti saya belajar matematik, sejarah, geografi, bahasa Melayu dan lain-lain. Saya mengerjakan solat kerana itulah yang disuruh oleh ibu bapa dan guru. Saya hanya mengikut suasana.

Persoalan tujuan hidup yang saya cari ditemui dalam kalimah syahadah

Sehinggalah saya berumur sekitar 18 tahun, pandangan saya terhadap Islam mula berubah sedikit demi sedikit. Islam agama benar, datang dari Tuhan.Waktu itu baru terasa ‘aura’ atau ‘beratnya’ atau ‘nikmatnya’ ungkapan kalimah syahadah yang berbunyi,


“Aku bersaksi tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi Nabi Muhammad pesuruh Allah”

Sewaktu zaman kanak-kanak, saya sekadar faham, “kalau mengucap, masuk syurga. Kalau tak, masuk neraka.”

Tetapi waktu itu akal saya tidak mampu menjawab persoalan ini;

“Kenapa ungkapan syahadah ini begitu powerful sehingga boleh menentukan seseorang itu masuk syurga atau neraka?”

Saya teringat sebuah filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee berjudul Ali Baba Bujang Lapok. Ada satu babak di mana apabila ketua penyamun (lakonan P.Ramlee) membaca satu‘mantera’, pintu gua pun terbuka. Begitukah fungsi kalimah syahadah? Hanya dengan satu ucapan, pintu syurga pun terbuka dan terselamatlah saya dari dicampakkan ke neraka. Begitukah?


Entri ini tidak berniat (malah tidak mampu) untuk menghurai segala makna dan tuntuan di sebalik ungkapan kalimah syahadah ini. Cukuplah saya kongsikan bagaimana ungkapan syahadah yang pendek dan mudah ini telah menjawab persoalan tujuan hidup yang saya cari selama ini.

 Saya ingin kongsikan satu snapshot sebuah hadith dari satu buku yang pernah saya baca;


Perhatikanlah, jika ungkapan syahadah itu kosong tanpa makna, mengapa Abu Talib begitu enggan mengucap dua kalimah syahadah sehingga akhir hayatnya? Kenapa Abu Jahal pula beriya-iya mahu menghalang Abu Talib mengucapkannya?

Dalam perjalanan saya mengenali Islam, saya disedarkan bahawa ungkapan syahadah ini mempunyai makna, huraian, tuntutan dan cabang-cabang yang sangat luas. Di dalamnya menjawab persoalan tujuan hidup yang saya cari-cari selama ini, iaitu meng’hamba-abdi’kan diri kepada Allah dengan jalan yang ditunjuk oleh Muhammad s.a.w.  Ia bukan sekadar ungkapan di bibir sahaja. Ia mempunyai syarat-syarat sah dan perkara-perkara yang membatalkannya. Apabila kita ‘menerima’ ungkapan ini, bermakna kita menerima segala syarat-syarat dan tuntutannya.

Meng’hamba-abdi’kan diri kepada Allah, adalah bermakna menyerahkan diri, tunduk dan patuh kepada Allah, iaitu Tuhan yang layak diserahkan segala kepatuhan. Tunduk patuh kepada Allah, bermakna ia menjadi manusia bebas merdeka. Ia telah membebaskan diri dari segala bentuk pemikiran dan pemahaman, sistem pemerintahan, cara hidup dan nilai-nilai yang bertentangan dengan apa yang diwahyukan oleh Allah.

Barangkali, pemahaman sebeginilah yang menyebabkan Abu Jahal begitu enggan mengungkapkan kalimah ini. Kerana, kalimah ini memberi makna beliau perlu menyerahkan segala kuasa politik dan pemerintahan semata-mata kepada Allah SWT melalui pesuruh-Nya iaitu Muhammad S.A.W. Beliau tidak boleh lagi memerintah dengan menggunakan peraturan sendiri. Untuk mempertahankan kuasa dan pengaruhnya di kalangan pemimpin Quraish, Abu Jahal sanggup berperang dengan anak saudaranya sendiri iaitu Nabi Muhammad S.A.W. Begitu juga di pihak Nabi Muhammad S.A.W, baginda tidak mahu mengalah sehingga berlakunya peperangan Badar yang akhirnya menamatkan riwayat Abu Jahal.

Bagi saya, masalah teras yang menimpa umat manusia hari ini ialah apabila ia meninggalkan petunjuk Tuhan dan beralih kepada pemikiran, sistem pemerintahan, cara hidup dan nilai-nilai yang difikir-fikir sendiri dengan segala keterbatasan akal. Dari sinilah munculnya fahaman ciptaan manusia seperti athiesma (tidak percaya Tuhan), sekularisma (membataskan agama kepada acara ritual yang tiada kaitan dengan kehidupan),  hedonisma (hidup ini adalah untuk memuaskan diri sendiri) dan pelbagai bentuk pemikiran yang merosakkan.

Adakah Allah menerima pengakuan syahadah saya jika diungkapkan secara ‘kosong’ tanpa makna?

Ucapan syahadah ini berisiko menjadi batal sekiranya kita mempunyai kepercayaan kepada perkara-perkara yang membatalkannya. Tanpa pemahaman, ucapan syahadah kita mungkin ucapan orang yang menipu. Lain di mulut, lain pula di hati. Orang munafik pun tahu mengucap syahadah. Tetapi keIslaman mereka tidak diterima disisi Allah.

Hayati terjemahan ayat Quran ini;

Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta. [Surah Al-Munafiqun: ayat 1]

Usaha mempelajari Islam bukanlah setakat membaca satu atau dua artikel semata-mata, tetapi ia merupakan proses berterusan. Ia bukan teori yang dipelajari di bilik kuliah semata-mata, tetapi perlu disertakan dengan praktikal.

No comments:

Post a Comment