Pages

Thursday 30 July 2015

Apa yang saya mahu dalam hidup ini? (bhgn. 2)

"Saya tidak mahu berhempas pulas memanjat tangga, tapi bila sampai di puncak, barulah tersedar yang tangga itu disandarkan pada dinding yang salah!"

Entri terdahulu:

Memburu kesihatan yang baik?

(Sekadar gambar hiasan)

Kita biasa mulakan perbualan dengan pertanyaan “Apa khabar?” dan dijawab dengan “Khabar baik”. Bagi orang yang sihat, ucapan itu biasa sahaja. Ia hanyalah sekadar pembuka bicara. Tetapi ada peristiwa yang menyebabkan persepsi saya terhadap ucapan “Apa khabar?” dan dijawab “khabar baik” berubah sama sekali.

Izinkan saya berkongsi kisah. Ia berlaku sekitar tahun 2007, di sebuah kampung di Melaka. Saya menyertai sekumpulan sukarelawan menghulurkan sumbangan kebajikan kepada masyarakat yang memerlukan. Kami melawat seorang perempuan tua yang mengidap penyakit strok. Seluruh anggota badan beliau lumpuh. Sewaktu kami datang, beliau sedang terbaring di atas katil walau matanya pejam celik. Kami datang membawa bersama doktor terlatih. Setelah doktor kami membuat pemeriksaan, memberi beberapa ubat-ubatan secara percuma dan khidmat nasihat ,  kami pun memohon untuk mengundur diri. Waktu itu, ada anggota pasukan kami berkata,


 “Saya doakan agar makcik dapat sembuh” .

Bagi saya itu ucapan biasa. Ia hanya kata-kata ‘sopan’ yang diungkapkan bagi mengakhiri perbualan. Ia selari dengan doa yang diajar dalam Islam;


Aku memohon kepada Allah Yang Maha Agung, Tuhan Arasy yang agung, supaya menyembuhkan kamu.”

Namun, tidak begitu bagi orang tua itu. Sebaik sahaja rakan anggota pasukan kami mendoakan beliau, tiba-tiba saya nampak riak wajahnya bertukar. Dahinya berkerut. Matanya berkaca tetapi sayu. Air mata mengalir dipipinya yang berkedut dimamah usia. Saya nampak mulutnya terkumat kamit seperti mahu mengatakan sesuatu. Malang, suaranya tersekat-sekat. Penyakit strok itu telah menelan suaranya. Sehingga hari ini, saya masih memikirkan apa yang beliau cuba sampaikan. Dan Tuhan sahaja yang tahu betapa beratnya penderitaan perasaan makcik itu apabila suaranya tidak dapat didengari!

Sejak itu, saya menyedari ucapan “apa khabar” yang dijawab “khabar baik” membawa makna yang mendalam. Ia bukan lagi kata-kata pemula bicara semata-mata. Ia adalah kata-kata kesyukuran!

Penyakit seperti strok yang menimpa makcik itu, sebenarnya boleh menimpa saya bila-bila masa sahaja. Saya mula  bertanya pada diri,

“Di saat aku terlantar sakit, dalam keadaan tidak mampu bangun sendiri, dalam keadaan nyamuk yang hinggap di pipi pun aku tak mampu halau, adakah masih bermakna ijazah sampai phD, kerjaya berstatus tinggi dan harta yang banyak?”

Waktu itu barangkali, segala tanda kejayaan dan kemewahan itu tidaklah senikmat dianugerah kuderat menghalau nyamuk yang hinggap di pipi!


Memang benar, penyakit seperti strok ini boleh dikurangkan risikonya dengan mengamalkan gaya hidup sihat. Saya tidak nafikan hal itu. Namun, sesihat mana sekali pun, apabila memasuki alam tua,  akan sakit juga. Bezanya, adalah dari segi waktu dan jenis penyakit. Ada yang mengidap kencing manis seawal usia 30 tahun dan ada yang sudah 80 tahun masih sihat. Ada yang kena penyakit jantung, penyakit paru-paru dan macam-macam lagi. Ada pula yang ditimpa kemalangan jalan raya.. Musibah dan penyakit boleh datang dari beribu arah yang tidak disangka-sangka…

Apapun yang dikecapi, penghujungnya tetap sama, iaitu sebuah kematian.

Yang pasti, walau sebaik mana sekali pun saya menjaga kesihatan, kematian tetap akan tiba. Justeru apalah gunanya cemerlang SPM, segulung ijazah, harta yang banyak, dan umur yang panjang jika kesudahannya tetap sama dengan orang yang gagal SPM, tidak masuk univerisiti, tidak berharta, dan umur yang pendek iaitu sebuah kematian.  

Benarlah apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad s.a.w ketika melihat bangkai kambing,

 “Demi Allah, dunia ini lebih hina bagi Allah daripada bangkai ini dalam pandangan kalian.” (HR Muslim).

Ada pandangan ‘nakal’ yang berkata, 

“ Soal sakit dan mati ni tak payah difikirkan sangat, nanti tak maju!”

Saya tidak dapat menerima pandangan begini. Bagi saya, pandangan hidup perlu diluruskan. Hidup hanya sekali. Saya tidak boleh habiskan sisa umur ini dengan memburu sesuatu yang hakikatnya sebuah fatamorgana. Saya tidak mahu berhempas pulas memanjat tangga, tapi bila sampai di puncak, barulah tersedar yang tangga itu disandarkan pada dinding yang salah!

Justeru itu, apa yang harus saya buru?


Dari sudut pemikiran dan paradigma hidup, saya sudah tidak mampu lagi bercita-cita hanya setakat pada kerjaya seperti menjadi jurutera, atau menjadi pensyarah. Saya tidak mampu lagi bercita-cita dalam bentuk pencapaian kebendaan (material). Semua pencapaian kebendaan itu akan saya tinggalkan juga suatu hari nanti. Masakan saya tergamak menghabiskan usia mengejar sesuatu yang pasti akan saya tinggalkan?

Persoalan susulan mula timbul, “apa yang aku harus buat dengan hidupku? Apa yang harus aku kejar? Apa tujuan hidupku?”

Persoalan inilah yang membawa saya kepada pengembaraan hidup mendalami Islam. 

Rupa-rupanya Islam yang saya anuti sejak lahir ini telah menyediakan jawapan yang sangat mantap dan jelas. Mungkin kerana alpa atau sel-sel otak yang lambat berhubung, pada usia lewat 18 tahun barulah saya  mula memahami intipati ajaran Islam sedikit demi sedikit.

Jika diizinkan Tuhan, saya akan ceritakan perjalanan mendalami agama yang saya anuti  sejak lahir ini dalam entri akan datang.

Bersambung....

No comments:

Post a Comment